Państwowe
Policealne Studium Zawodowe Wokalno – Baletowe w Gliwicach
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca
2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia
funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem,
przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U z 2020 r. poz.493).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek
systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem
COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz.492).
Komunikacja
1. Komunikacja pomiędzy uczniami i
nauczycielami (w tym konferencje, narady, dyskusje, wymiana wiadomości i
informacji) będzie odbywała się w ogólnodostępnych komunikatorach poprzez
pocztę mailowa (indywidualne adresy służbowe nauczycieli, pracowników
administracji, słuchaczy) oraz za zgodą interlokutorów na platformach
komunikacyjnych typu Messenger, WhatsApp, Skype, ZOOM, Discord, social media jak: Youtube i
Instagram itp.
2. Stronie internetowej szkoły, służącej
do zamieszczenia na bieżąco najważniejszych ogłoszeń ogólnych.
3. Szkolny profil społecznościowy Facebook
służy rozpowszechnianiu informacji popularnych i uzupełniających główne
komunikaty.
Ogólne warunki i sposoby kształcenia w systemie zdalnym –
1. Priorytetem pracy jest bezpieczeństwo
słuchaczy i dopasowanie wymagań edukacyjnych do ich możliwości
psychofizycznych.
2. Ustaleniom dyrektora z nauczycielami
podlega tygodniowy zakres materiału uwzględniający równomierne obciążenie
ucznia zajęciami w danym dniu, ich zróżnicowanie oraz dopasowanie do możliwości
psychofizycznych każdego słuchacza.
3. Zadawane przez nauczycieli materiały
będą odpowiadały ilości czasu przeznaczonego na trwającą w danym dniu lekcję.
Zadania będą zróżnicowane, z wykorzystaniem dostępnych technik przekazu.
4. Zajęcia chóru, zespołów wokalnych,
partnerowania oraz realizacja zadań
scenariusza pokazu dyplomowego i związanych
z tym zadań techniczno – wykonawczych będą odbywały się zbiorowo po powrocie do
trybu pracy w szkole. Do tego czasu nauczyciele prowadzący będą pracowali,
wybranymi przez siebie metodami, indywidualnie z każdym słuchaczem.
5. Koncepcja kształcenia w systemie zdalnym w
PPSZW-B w Gliwicach opiera na podstawie:
a) materiałach ogólnodostępnych do nauczania
online, które pozwalają na realizację programu nauczania poszczególnych
przedmiotów obowiązujących w PPSZW-B w Gliwicach.
b) materiałach
opracowanych i wykorzystywanych przez nauczycieli podczas organizowania kształcenia
wykorzystującego metody tzw. zdalnego nauczania opartych na programach nauczania
PPSZW-B w Gliwicach
6. Metodyka nauczania opiera się na
praktycznym i teoretycznym zastosowaniu i realizacją treści programów
nauczania oraz pedagogicznej opiece w rozwoju warsztatu zawodowego słuchacza.
7. Dobór środków dydaktycznych przy realizacja
metod kształcenia na odległość, uwzględnia:
a) bezpieczeństwo i higienę pracy jak i
zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń (komputer, telewizor,
telefon), instrument muzyczny, ich dostępność w domu.
b) odpowiednie warunki lokalowe w przekazywaniu
zadań techniczno – wykonawczych z zakresu sztuki tańca
c) odpowiednie opracowanie i realizację metod
kształcenia w początkowym etapie nauczaniu (rozpoczęcie nauki przez słuchacza I
r.), które pozwalają kompetentnie
przekazywać wiedzę teoretyczną oraz materiały z zakresu zadań techniczno –
wykonawczych, szczególnie z przedmiotów, których realizacja planu nauczania w
dużym stopniu opiera się na zadaniach praktycznych.
8. Nauczyciel orientuje się w możliwościach jakimi
dysponuje słuchacz (przestrzeń, dostęp do sprzętu umożliwiającego nagranie
audio – video, możliwości techniczne dotyczące przesłania nagrań i komunikacji
za pomocą komunikatorów internetowych, instrumentu, odpowiednich warunków
lokalowych.
9. Nauczyciel rejestruje zadania
techniczno-wykonawcze w formie audio lub video (w zależności od potrzeby) lub
przesyła link czy wstawia nagranie dotyczące omawianego/zadanego materiału.
10. Nauczyciel uzupełnia część praktyczną niezbędną wiedzą/opisem z zakresu teorii
umożliwiającą pełne zrozumienie i poprawne wykonanie przez słuchacza zadanej
treści.
11. Nauczyciel dostosowuje obszerność zadanego materiału uwzględniając ilość danych zajęć
przypadającą w tygodniowym planie nauczania oraz uwzględnia pracę indywidualną
słuchacza oraz warunkami i możliwości jakimi dysponuje słuchacz. Wyznacza odpowiedni czas do
zrealizowania zadanego materiału służąc wsparciem , monitorując postępy słuchacza.
12. Nauczyciel powinien zwrócić szczególną uwagę na stan psychofizyczny słuchacza i nie
dopuścić do przeciążenia, którego przyczyną może być zbyt obszerny materiał
zadawany przez wielu nauczycieli w tym samym czasie.
13. Słuchacz w miarę swoich możliwości utrwala zadany materiał w formie audio, video czy
formacie tekstowym (wg wytycznych nauczyciela) i przesyła do nauczyciela.
14. Słuchacz przygotowuje zadany materiał z uwzględnieniem swojego bezpieczeństwa i higieny
pracy oraz dbając o swój stan psychofizyczny.
Przedmioty, metody, cele kształcenia, materiały i pomoce naukowe
1. Przedmioty z zakresu śpiewu – śpiew solowy
a) metody
· nagrania materiałów
audio – video, przesyłanie słuchaczom zestawów ćwiczeń wokalnych, oddechowych oraz dykcyjnych
· nagrania materiałów
audio – video, przesyłanie słuchaczom utworów programu nauczania danego semestru z linią melodyczną oraz z akompaniamentem
· nagrania w/w materiałów audio – video przez
słuchacza celem konsultacji i korekt wokalnych
· polecane materiały internetowe ( utwory wokalne
rekomendowane przez nauczyciela)
· rekomendacja literatury fachowej
· prace pisemne – np. recenzje, przemyślenia na
temat danego spektaklu, wykonawcy
b) cele
· samodzielna i
systematyczna praca słuchacza z w/w materiałami audio – video (doskonalenie
warsztatu wokalnego)- motywowanie do regularnego wykonywania ćwiczeń
oddechowych, wokalnych, dykcyjnych zgodnie z
opanowanymi już umiejętnościami śpiewu
· rozwijanie warsztatu
wokalnego poprzez oglądanie polecanych przez pedagoga materiałów internetowych, oglądania spektakli operetkowych,
operowych , musicalowych
· motywowanie
słuchaczy do samodzielnego zgłębiania zasad emisji głosu, budowy aparatu
głosotwórczego na podstawie dostępnej literatury
· samodzielna praca pisemna ( recenzje,
przemyślenia itp. )
c) materiały:
· nagrane materiały audio – video ( nauczyciel –
słuchacz) ( słuchacz – nauczyciel)
· literatura fachowa np. BogumiłaTarasiewicz- „Mówię i śpiewam świadomie”
· materiały internetowe np. masterclass” wybitnych śpiewaków i pedagogów,
spektakle, wykonawcy ( źródło YouTube )
· materiały rekomendowane przez MEN i MKiDN
1A.Przedmioty z zakresu śpiewu – chór, zespoły wokalne
a) metody
· podobne jak w przypadku śpiewu solowego zgodnie
z programem nauczania chór, zespoły wokalne
b) cele
· podobne jak w przypadku śpiewu solowego
zgodnie z programem nauczania chór, zespoły wokalne
c) materiały:
· podobne jak w przypadku śpiewu solowego
zgodnie z programem nauczania chór, zespoły wokalne
· materiały rekomendowane przez MEN i MKiDN
1B.Przedmioty z zakresu śpiewu – akompaniament
a)metody (w ścisłej współpracy z nauczycielem śpiewu solowego)
· nagrania materiałów audio – video, przesyłanie słuchaczom utworów programu nauczania
danego semestru z linią melodyczną oraz z akompaniamentem
· nagrania w/w materiałów audio – video przez słuchacza celem konsultacji i korekt wokalnych
· polecane materiały internetowe ( utwory wokalne z akompaniamentem rekomendowane przez nauczyciela)
b) cele:
· podobne jak w przypadku śpiewu solowego zgodnie z programem nauczania
c) materiały:
· nagrane materiały audio – video ( nauczyciel – słuchacz) ( słuchacz – nauczyciel)
· materiały internetowe rekomendowane przez nauczyciela
· materiały rekomendowane przez MEN i MKiDN
2. Przedmioty z zakresu tańca – taniec klasyczny
a. metody
· odnośniki do filmów na serwisie internetowym (linki ) ćwiczenia wzmacniające i rozciągające ciało,
zawierających elementy: pilates, techniki tańca klasycznego, techniki barre au sol.
· foto, nagrania audio – video ( nauczyciel – słuchacz) ćwiczeń , elementów poszczególnych ćwiczeń, w miarę możliwości prostych kombinacji (również z akompaniamentem)
· nagrania audio – video (nauczyciel – słuchacz) scenariusza przygotowanych lekcji (również z akompaniamentem)
· materiały internetowe rekomendowane przez nauczyciela (tancerze, balety, spektakle muzyczne)
· zadania teoretyczne (materiały pdf, open office, konspekty, recenzje)
· literatura fachowa z zakresu tańca klasycznego
b) cele
· utrzymanie odpowiedniej formy fizycznej słuchaczy, jak również zapobieganie od ewentualnych
kontuzji po powrocie do zajęć
· samodzielna i systematyczna praca słuchacza nad ćwiczeniami i ich elementami
· samodzielne przygotowywanie konspektu z zakresu teorii tańca klasycznego
· literatura fachowa, materiały internetowe rekomendowane przez nauczyciela
c) materiały:
· nagrane materiały audio – video (nauczyciel – słuchacz) (słuchacz – nauczyciel)
· literatura fachowa A. Waganowa “Zasady tańca klasycznego”
· przykładowe linki http://www.balet.pl/forum_balet.ok/index.php
· https://www.youtube.com/watch?v=SWfjy6IJu7U
· https://www.youtube.com/watch?v=fsRvjXbhJdE
· Instagram: profile zawodowych tancerzy, jak oraz z hastagami jak: #ballet, #balletdancer, #balletdance, #balletvideo, balletbarre, itp. – Youtube: kanały zawodowych tancerzy oraz dedykowane technikom tańca, ćwiczeniom wzmacniającym ciało – Facebook: grupa zamknięta dla słuchaczy / fanpage zawodowych tancerzy – opracowane konspekty
· materiały rekomendowane przez MEN i MKiDN
2A.Przedmioty z zakresu tańca – taniec współczesny
a) metody
· podobne jak w przypadku innych technik z zakresu sztuki tańca wg programu nauczania tańca współczesnego
b) cele
· podobne jak w przypadku innych technik z zakresu sztuki tańca zgodnie z programem nauczania tańca współczesnego
c) materiały:
· podobne jak w przypadku innych technik z zakresu sztuki tańca zgodnie z programem nauczania tańca
współczesnego
2B.Przedmioty z zakresu tańca – taniec ludowy i charakterystyczny
· metody, cele podobne jak w przypadku innych technik z zakresu sztuki tańca zgodnie z programem nauczania
tańca współczesnego tańca ludowego
· przykłady – literatura fachowa, materiały pdf, – przykładowe linki
· https://www.youtube.com/watch?v=Q1L1gD_ztrY&list=RDw8Ihy2yIH_8&index=2
· https://www.youtube.com/watch?v=ZSCCxOWfoE0
2C.Przedmioty z zakresu tańca – wybrane techniki taneczne
a. metody podobne jak w przypadku innych technik z zakresu sztuki tańca zgodnie z programem nauczania
wybranych technik tańca, oraz:
· zadania techniczno-wykonawcze na podstawie przesłanych materiałów w formie video zawierających różne techniki tańca: jazz, modern, broadway dance, itp.
· zadania z teorii – konspekt, praca pisemna,
· zadania twórcze połączone z zadaniami techniczno – wykonawczymi (słuchacz przygotowuje pracę pisemną na temat zadanej przez pedagoga techniki tańca, po czym przygotowuje prostą krótką choreografie.
Słuchacz we własnym zakresie dobiera muzykę
b) cele i przykłady – podobne jak w przypadku innych technik z zakresu sztuki tańca wg programu nauczania wybranych technik tańca
2D.Przedmioty z zakresu tańca – step
· Jak w przypadku innych technik z zakresu sztuki tańca zgodnie z programem nauczania stepu przykładowe strony, nagrania
· step – (dostosowanie odpowiednie do etapu nauczania)
· https://tapdancesyllabus.com/
· https://www.youtube.com/watch?v=5qFAEMsoGN4
· https://www.youtube.com/watch?v=lrtLtSanOfw
· https://www.youtube.com/watch?v=Q4FYNF02yEM
· https://www.youtube.com/watch?v=8uALpWdJ-FQ
· https://www.youtube.com/watch?v=Lr5teQ6TL9w&t=1038s
2E.Przedmioty z zakresu tańca – partnerowanie
komunikacja, metody, cele podobne jak w przypadku innych technik z zakresu sztuki tańca wg programu nauczania partnerowania (indywidualna praca ze słuchaczem)
przykłady
– materiały opracowane przez nauczyciela, literatura fachowam, linki do stron internetowych rekomendowane przez nauczyciela
2F.Pantomima
a) metody podobne jak w przypadku innych technik z zakresu sztuki tańca wg programu nauczania pantomimy
b) cele:
– powtarzanie wiadomości i umiejętności z zakresu programu nauczania pantomimy
– przyswojenie wiedzy, zapoznanie się z działalnością wielkich artystów mimów, konwencji i stylów pantomimy w różnych epokach kultury
– zachęcanie słuchaczy do samodzielnej systematycznej pracy nad własnym rozwojem
– poszukiwanie własnej ekspresji ciała i rozwiązań indywidualnych w zadanych etiudach, ćwiczeniach, pracach domowych.
– prezentacji swojej pracy indywidualnej zadanej przez nauczyciela
c) materiały:
– nagrane materiały audio – video (nauczyciel – słuchacz) (słuchacz – nauczyciel)
– zadania z teorii – konspekt, praca pisemna,
– zadania twórcze połączone z zadaniami techniczno – wykonawczymi
– literatura fachowa, materiały internetowe rekomendowane przez nauczyciela
– materiały rekomendowane przez MEN i MKiDN
3.Przedmioty z zakresu gry aktorskiej – gra aktorska
a) metody
· nagrania materiałów audio – video (nauczyciel-słuchacz) zadania techniczno – wykonawcze ćwiczenia relaksacyjne, oddychania przeponowo- żebrowego, impostacyjne, uruchamianie pracy rezonatorów.
· nagrania materiałów audio – video (nauczyciel-słuchacz)–ćwiczenia – emisja głosu z elementami techniki i estetyki mowy
· ćwiczenia praca nad dialogami postaci (tekst-reakcja-tekst).
· nagrania materiałów audio – video (słuchacz – nauczyciel) realizacji w/w zadań celem korekty
· literatura fachowa – zadania z teorii
· rekomendowane przez nauczyciela materiały internet
b) cele
· samodzielna i systematyczna praca słuchacza z w/w materiałami audio – video (doskonalenie warsztatu aktorskiego)- motywowanie do regularnego wykonywania w/w ćwiczeń celem utrzymania odpowiedniej formy fizycznej w realizacji warsztatu z zakresu gry aktorskiej
· samodzielna praca nad zadaniami techniczno – wykonawczymi, ćwiczenia z zakresu w/w zadań
· rozwijanie warsztatu aktorskiego poprzez korzystanie słuchacza z literatury fachowej
· motywowanie słuchaczy do samodzielnego zgłębiania podstaw gry aktorskiej korzystając z dostępnej literatury i internetowych materiałów edukacyjnych
c) materiały:
· nagrania materiałów audio – video (nauczyciel-słuchacz)(słuchacz – nauczyciel)
· teoria – przykładowe materiały J.Kochanowicz ,,Podstawy recytacji i mowy scenicznej” B.Toczyska- ,,Lepsza dykcja-jak ćwiczyć by wyćwiczyć “.
· zeszyty naukowe ,,Sztuka oddychania” P WST w Krakowie.
· ogólnodostępne materiały audio-video na stronach internetowych w tym MKiDN
3A.Przedmioty z zakresu gry aktorskiej – dykcja
a) metody
· nagrania materiałów audio – video (nauczyciel-słuchacz) zadania techniczno – wykonawcze ćwiczenia relaksacyjne, oddychania przeponowo- żebrowego, impostacyjne, uruchamianie pracy rezonatorów.
· nagrania materiałów audio – video (nauczyciel-słuchacz) ćwiczenia dykcyjno-artykulacyjne
· nagrania materiałów audio – video (nauczyciel-słuchacz)–ćwiczenia – emisja głosu z elementami techniki i estetyki mowy
· literatura fachowa – zadania z teorii
· rekomendowane przez nauczyciela materiały internet
b) cele
· podobne jak wypadku warsztatu gry aktorskiej
c) materiały:
· podobne jak w wypadku warsztatu gry aktorskiej
· przykładowe podręczniki: J.Tenner ,,Podręcznik sztuki czytania” B.Toczyska- ,,Lepsza dykcja-jak ćwiczyć by wyćwiczyć”.
4.Wybrane zagadnienia z historii dziedziny
a) metody
· udostępnianie fragmentów dzieł dramatycznych, artykułów, i innej literatury fachowej z prywatnych zbiorów, i znalezionych pozycji stron internetowych
· literatura fachowa – zadania z teorii
· opracowania na podstawie rekomendowanych materiałów internetowych
· nagrywanie efektów swojej pracy narzędziami audiowizualnymi i przesyłanie celem konsultacji i oceniania
b) cele:
· poznanie konwencji teatru muzycznego i dramatycznego z zakresu programu nauczania
· poznanie dokonań wybitnych reżyserów, twórców musicali, operetek, dramatopisarzy i artystów teatru europejskiego
· poznawanie stylów teatralnych i przykładów działalności twórców teatru
· czytanie literatury fachowej, oglądanie materiałów multimedialnych rekomendowanych przez nauczyciela
c) materiały:
o zadania z teorii – konspekt, praca pisemna,
o literatura fachowa, materiały internetowe rekomendowane przez nauczyciela
o materiały rekomendowane przez MEN i MKiDN
5.Wybrane zagadnienia z historii tańca
a) metody
· przesyłanie materiałów z zakresu historii tańca i baletu
· przygotowanie testów, referatów z poszczególnych tematów
· rekomendowane przez nauczyciela materiały internetowe
b) cele:
· samodzielna praca słuchacza nad wybranymi tematami( testy, referaty)
· pogłębianie wiedzy z zakresu historii tańca poprzez oglądanie materiałów internetowych rekomendowanych
przez nauczyciela
c) materiały:
o I. Turska ,,Krótki Zarys Historii Tańca i Baletu”
o materiały internetowe rekomendowane przez nauczyciela
· materiały rekomendowane przez MEN i MKiDN
6.Nauka o muzyce – NOM
a) metody
· przesyłanie materiałów z zakresu nauki o muzyce
· przygotowanie testów, referatów z poszczególnych tematów
· korzystanie z nagrań przykładów muzycznych
b) cele
· samodzielna praca słuchacza nad wybranymi tematami NOM (testy, referaty)
· słuchanie i analiza nagrań przykładów muzycznych
c) materiały:
· ogólnodostępne materiały w internecie
· przykładowe podręczniki: D. Wójcik „Nauka o muzyce”, L. Zganiacz- Mazur „Historia muzyki”
d) materiały rekomendowane przez MEN i MKiDN
6A.Umuzykalnienie ( zasady muzyki i kształcenie słuchu)
a) metody:
· zadania z zakresu wiadomości dźwięku i jego cechach, notacji muzycznej, interwałach, gamach, trójdźwiękach, akordach, skalach
· korzystanie z nagrania materiału słuchowego (np. interwały po skalę włącznie)
· korzystania z serwisu internetowego dur-moll pl w celu samodzielnego rozpoznawania poszczególnych pojęć oraz sprawdzania poziomu umiejętności.
· realizacja ćwiczeń melodycznych oraz rytmicznych
· nagrywanie poszczególnych pojęć (np. interwały, gamy, akordy) i wysyłanie materiału do słuchaczy w celu sprawdzania poziomu umiejętności rozpoznawania w/w. zadań
· nagrywanie dyktand interwałowych oraz melodycznych i wysyłanie materiałów słuchaczom w celu sprawdzenia umiejętności zapisywania dyktand muzycznych.
· nagrywanie przez słuchaczy wybranych przez nauczyciela ćwiczeń melodycznych oraz rytmicznych i wysłanie materiału w celu sprawdzania poprawnego rozczytania tekstu muzycznego oraz czystości intonowania.
b) cele
· samodzielna realizacja przez słuchacza w/w zadań z zakresu zasad muzyki i kształcenia słuchu
c) zadania:
· korzystanie z podręczników np. Fr. Wesołowski “Zasady muzyki”
· serwisy internetowe np. dur-moll.pl, inne ogólnodostępne materiały internetowe
· materiały rekomendowane przez MEN i MKiDN
7.Fortepian (uwarunkowanie – dostęp do instrumentu)
a) metody
· nagrania materiałów audio – video, przesyłanie słuchaczom zestawów ćwiczeń, utworów zgodnych z
realizacją programu nauczania
· nagrania w/w materiałów audio – video przez słuchacza celem konsultacji i korekt
· polecane materiały internetowe (ćwiczenia, utwory rekomendowane przez nauczyciela)
· rekomendacja literatury fachowej
b) cele:
· samodzielna i systematyczna praca słuchacza z w/w materiałami audio – video (doskonalenie techniki gry na fortepianie)- motywowanie do regularnego wykonywania ćwiczeń
· rozwijanie warsztatu poprzez oglądanie polecanych przez pedagoga materiałów
· motywowanie słuchaczy do samodzielnego zgłębiania zasad gry na fortepianie
c) materiały:
· nagrane materiały audio – video (nauczyciel – słuchacz) (słuchacz – nauczyciel)
· ogólnodostępne podręczniki gry na fortepianie np. A. Klechniowska ”Szkoła gry na fortepianie” Wł. Markiewiczówna ,, Do-re-mi-fa-sol” – początki nauki gry na fortepianie
· ogólnodostępne serwisy internetowe np. elpiano.pl
8.Charakteryzacja
a) metody
· zadania z zakresu charakteryzacji w warunkach domowych (ćwiczenia plastyczne np. zadanie elementy twarzy żebraczej itp.
· wykorzystywanie materiałów dostępnych w domu np. papka mydlana, żelatyna, bibułka
· polecane materiały internetowe rekomendowane przez nauczyciela( film, teatr, dokument)
b) cele
· samodzielna realizacja przez słuchacza zadań z zakresu charakteryzacji w warunkach domowych
· rozwijanie warsztatu z zakresu charakteryzacji poprzez korzystanie materia z materiałów internetowych
c) materiały
· korzystanie z podręczników R. Corson ,, Kryolan”
· materiały internetowe rekomendowane przez nauczyciela(film, teatr, dokument)
9.Język włoski
a) metody
· przesyłanie materiałów z zakresu języka włoskiego ( zadania praktyczne i teoretyczne)
· przygotowanie testów, referatów z poszczególnych tematów
· korzystanie z nagrań audio-video
b) cele
· samodzielna praca słuchacza nad wybranymi tematami (testy, referaty)
· słuchanie i analiza nagrań audio-video
· materiały internetowe rekomendowane przez nauczyciela
c) materiały:
· korzystanie z podręcznika F. Caon, C. Meneghetti, A. Brichese Nuovo Espresso – canzoni Le canzoni ambasciatrici d’Italia nel modo R. Ferencich, P. Torresan Giochi senza frontiere (Italiano) Copertina flessibile – 8 mag 2006 T. Marin, S. Magnelli Nuovo Progetto italiano 1 – Książka ucznia
· materiały internetowe rekomendowane przez nauczyciela