Załącznik
do
Uchwały nr 186/2022
Rady
Pedagogicznej
Państwowego
Policealnego Studium Zawodowego
Wokalno
– Baletowego w Gliwicach
z
dnia 22 listopada 2022 r.
Statut
Państwowego Policealnego Studium Zawodowego
Wokalno – Baletowego
w Gliwicach
Spis
treści:
Rozdział I.
Postanowienia ogólne ……………………………………………………………………………………………….3
Rozdział
II. Cele i zadania szkoły oraz sposób ich wykonywania ………………………………………………….3
Rozdział III. Organy szkoły oraz ich
kompetencje ………………………………………………………………………..5
Rozdział
IV. Organizacja pracy szkoły …………………………………………………………………………………………8
Rozdział V.
Nauczyciele i inni pracownicy
szkoły – ich prawa i obowiązki ………………………………….10
Rozdział VI. Słuchacze szkoły – ich prawa
i obowiązki ………………………………………………………………11
Rozdział
VII. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania ………………………………………………13
Rozdział
VIII. Egzaminy dyplomowe …………………………………………………………………………………………22
Rozdział
IX. Indywidualny program lub tok nauki …………………………………………………………………….26
Rozdział X. Nauczanie zdalne z wykorzystaniem metod i
techniki kształcenia na odległość ………28
Rozdział XI. Rekrutacja
…………………………………………………………………………………………………………….31
Rozdział XII. Skargi i wnioski …………………………………………………………………………………………………….34
Rozdział XIII. Postanowienia końcowe
……………………………………………………………………………………..34
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§
1. 1.
Szkoła nosi nazwę; Państwowe Policealne Studium Zawodowe Wokalno-Baletowe w Gliwicach
zwana dalej PPSZW-B w Gliwicach i jest szkołą publiczną.
2.
Siedziba Państwowego Policealnego Studium Zawodowego Wokalno-Baletowego w
Gliwicach znajduje się w Gliwicach przy ulicy Nowy świat 55/57 i mieści się w
gmachu Teatru Miejskiego.
3.
Organem prowadzącym szkołę jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego z
siedzibą
w Warszawie Krakowskie Przedmieście
15/17.
4.
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest: Centrum Edukacji Artystycznej z
siedzibą w Warszawie ul.
Kopernika 36/40
5.
Szkoła prowadzona jest w formie stacjonarnej.
6.
Czas trwania nauki wynosi 3 lata (VI semestrów).
7.
Szkoła kształci w zawodzie; ,,aktor scen muzycznych” o specjalności
wokalno-baletowej.
§
2. 1. Niniejszy
Statut opracowano na podstawie art. 98 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo
oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) oraz Rozporządzenia Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 sierpnia 2019 r. w sprawie
szczegółowej organizacji publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz. U. z
2019 r. poz. 1624).
2. Ilekroć w dalszej części Statutu
jest mowa o:
1)
szkole – należy przez rozumieć Państwowe Policealne Studium Zawodowe
Wokalno-Baletowe w Gliwicach;
2)
dyrektorze – należy przez rozumieć dyrektora Państwowego Policealnego Studium
Zawodowego Wokalno-Baletowego w Gliwicach;
3)
nauczycielach – należy przez to rozumieć
pracowników pedagogicznych Państwowego
Policealnego Studium Zawodowego Wokalno-Baletowego w Gliwicach;
4)
statucie – należy przez rozumieć Statut Państwowego Policealnego Studium
Zawodowego Wokalno-Baletowego w Gliwicach;
5)
słuchaczach – należy przez to rozumieć słuchaczy
(uczniów) studium Państwowego Policealnego Studium
Zawodowego Wokalno-Baletowego w Gliwicach;
6)
opiekun roku – należy przez to rozumieć
nauczyciela opiekuna danej klasy słuchaczy.
Rozdział II. Cele i zadania szkoły
oraz sposób ich wykonywania
§ 3. 1. Do szczególnych celów i zadań
szkoły należą:
1) rozwijanie u słuchaczy zdolności i umiejętności zadań wykonawczych
zgodnie z programami nauczania w stopniu
pozwalającym im na czynną działalność zawodową w nauczanej dziedzinie i
specjalności;
2) przygotowanie słuchaczy do aktywnej
działalności na rzecz kultury muzycznej, tanecznej
i teatralnej;
3) przygotowanie spektaklu dyplomowego oraz
jego prezentacja na zawodowej scenie teatralnej.
2. Cele i
zadania realizowane są poprzez:
1) prowadzenie zajęć dydaktycznych
(praktycznych i teoretycznych) w zakresie przedmiotów
objętych szkolnym planem
nauczania;
2)
organizowanie
i realizowanie projektów artystycznych promujących szkolę, pozwalających
prezentację osiągnięć
artystycznych słuchaczy;
3)
umożliwienie
słuchaczom udziału w przesłuchaniach, festiwalach i konkursach o zasięgu
regionalnym, ogólnopolskim,
międzynarodowym;
4)
w
miarę możliwości umożliwienie słuchaczom uczestniczenia w projektach
artystycznych
zawodowych zespołów scen
muzycznych;
5)
nawiązywanie
kontaktów z innymi szkołami artystycznymi i placówkami kultury;
6)
w
miarę możliwości umożliwianie słuchaczom praktyk zawodowych w teatrach
muzycznych i dramatycznych, przy czym, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra
Kultury i Dziedzictwa
Narodowego z dnia 6 września
2017r. w sprawie ramowych planów nauczania w
publicznych szkołach i placówkach artystycznych, praktyki
w studium są nieobowiązkowe;
7)
przeprowadzenie
egzaminów semestralnych, końcowych oraz rekrutacji na nowy rok szkolny.
3. Szkoła
w realizowaniu celów i zadań uwzględnia optymalne warunki rozwoju ucznia,
zasady
bezpieczeństwa
oraz promocji i ochrony zdrowia.
4. Praca
dydaktyczno-wychowawcza szkoły obejmuje:
1)
wykłady
i ćwiczenia (indywidualnie i grupowo);
2)
zajęcia
indywidualne i zespołowe oraz próby (w tym sceniczne) mające na celu
przygotowanie pokazu dyplomowego w formie koncertu lub spektaklu dyplomowego;
3)
w
ramach egzaminu dyplomowego przygotowanie recitalu wokalnego, lekcji dyplomowej
z tańca
klasycznego oraz wybranych zagadnień z historii dziedziny.
5. Absolwenci
szkoły otrzymują tytuł zawodowy AKTOR SCEN MUZYCZNYCH.
Rozdział III. Organy szkoły oraz ich
kompetencje
§ 4. Organami szkoły są:
1)
dyrektor
szkoły;
2)
rada
pedagogiczna;
3)
rada
słuchaczy.
§ 5. 1. Szkołą
kieruje dyrektor wyłoniony w drodze konkursu przeprowadzonego przez ministra
właściwego ds. kultury i dziedzictwa narodowego, na zasadach określonych w
odrębnych przepisach.
2. Do kompetencji
dyrektora należy:
1)
kierowanie
szkołą, jej bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą oraz
reprezentowaniem jej na zewnątrz;
2)
sprawowanie
nadzoru pedagogicznego, finansowego i administracyjnego;
3)
odpowiadanie
za działalność dydaktyczno-wychowawczą (organizacja i nadzór);
4)
realizację
uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji;
5)
dysponowanie
środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanymi przez radę pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności
za ich prawidłowe wykorzystanie;
6)
nagradza
wyróżniających się w pracy nauczycieli i pracowników szkoły, a także
podejmuje
decyzje o konsekwencjach
służbowych wobec winnych zaniedbań i uchybień w pracy;
7)
po
zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej występowanie z wnioskami w sprawach
odznaczeń nagród i innych wyróżnień dla
nauczycieli oraz pozostałych pracowników;
8)
zatrudnianie
i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników szkoły, zgodnie z obowiązującymi
przepisami Karty Nauczyciela i Kodeksu Pracy;
9)
dokonywanie
skreśleń z listy słuchaczy na podstawie uchwały rady pedagogicznej;
10) zarządza posiedzenia rady
pedagogicznej:
a)
w
trybie normalnym (termin powiadomienia minimum 7 dni),
b)
w
trybie nadzwyczajnym (termin powiadomienia w zależności od zaistniałej
sytuacji
minimum 1 dzień).
11) przygotowuje i prowadzi zebrania rady
pedagogicznej;
12) odpowiada za politykę informacyjną
szkoły;
13) odpowiada za właściwą organizację i
przebieg przeglądów, przesłuchań i egzaminów w szkole;
14) współpracuje z radą pedagogiczną i
radą słuchaczy;
15) współdziała z placówkami oświatowymi
kształcącymi nauczycieli w celu organizacji praktyk
pedagogicznych;
16) w porozumieniu z radą pedagogiczną
powołuje przewodniczących i członków działających
w szkole:
a) zespół promujący szkołę,
b) zespół nauczycieli śpiewu,
c) zespół nauczycieli tańca,
d) zespół realizatorów pokazu
dyplomowego.
17) współdziała z kierownictwem Teatru
Miejskiego w Gliwicach, oraz innymi placówkami
kulturalno-oświatowymi w regionie.
§ 6. 1. Rada pedagogiczna
jest kolegialnym organem
szkoły w zakresie realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia,
wychowania i opieki artystycznej.
2. W skład
rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
3. Przewodniczącym
rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
5.
Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy
przewodniczącego, organu prowadzącego
szkołę, albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
6.
Kompetencje stanowiące rady pedagogicznej:
1)
zatwierdzenie
planów szkoły;
2)
podejmowanie
uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy;
3)
podejmowanie
uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole;
4)
ustalanie
organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5)
podejmowanie
uchwał w sprawie skreślenia z listy słuchaczy;
6)
podejmowanie
uchwał w sprawie zmian w statucie;
7)
ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru
pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ
sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki;
8)
określenie
wyboru przedstawiciela do komisji
konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły.
7. Rada
pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1)
Organizację
pracy szkoły w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
2)
Projekt
planu finansowego szkoły;
3)
Wnioski
dyrektora szkoły o przyznaniu nauczycielom przez właściwy organ odznaczeń,
nagród i wyróżnień;
4)
Propozycje
dyrektora szkoły o przydzieleniu nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach
wynagrodzenia zasadniczego oraz
dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych i artystycznych.
8. W
zebraniu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez
przewodniczącego
rady
pedagogicznej, za zgodą rady pedagogicznej lub na jej wniosek.
9. Dyrektor
szkoły przedstawia radzie pedagogicznej na koniec roku szkolnego, ogólne
wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego i artystycznego oraz
informacje o działalności szkoły.
10. Dyrektor szkoły
wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej będących w sprzeczności
z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwał dyrektor szkoły powiadamia
organ prowadzący szkołę. Decyzja organu prowadzącego w sprawie zawieszonej
uchwały jest ostateczna.
11. Rada
pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o
odwołanie dyrektora szkoły lub do dyrektora szkoły o odwołanie nauczyciela.
12. Uchwały
rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności połowy
jej członków.
13.
Nauczyciele są zobowiązani do zachowania tajemnicy z posiedzeń rad
pedagogicznych.
14. Zasady
pracy rady pedagogicznej określa regulamin jej działalności.
§ 7. 1. Rada
słuchaczy działająca w szkole stanowi reprezentację
wszystkich słuchaczy.
2.
Zarząd rady słuchaczy wybierany jest na zebraniu wszystkich słuchaczy w
głosowaniu tajnym lub jawnym, poprzez wybranie spośród słuchaczy:
1)
przewodniczącego;
2)
zastępcę
przewodniczącego;
3)
sekretarza;
4)
skarbnika.
3.
Rada słuchaczy działa w oparciu o uchwalony regulamin zatwierdzony przez
dyrektora szkoły.
4. Rada
słuchaczy w celu wsparcia działalności statutowej szkoły, może gromadzić
fundusze
z dobrowolnych składek słuchaczy lub innych źródeł a zasady ich wydatkowania
określa jej regulamin.
§ 8.
1.Współdziałanie organów szkoły
zapewnia się poprzez bieżący przepływ informacji o podejmowanych decyzjach i
planowanych działaniach, podawanych na
tablicach ogłoszeń, zebraniach lub książce zarządzeń.
2.
Za prawidłowy przebieg informacji odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
3.
Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami odbywa się w sposób następujący:
1)
jeżeli
w konflikcie stroną nie jest dyrektor szkoły, to spór rozstrzyga dyrektor
szkoły;
2)
jeżeli
stroną sporu jest dyrektor szkoły, problem bada i rozstrzyga organ nadzoru
pedagogicznego lub organ prowadzący.
Rozdział IV. Organizacja pracy szkoły
§ 9.
1. Organizację szkoły w danym
roku szkolnym określa dyrektor w arkuszu organizacyjnym,
na podstawie ramowego planu nauczania i planu pracy szkoły, a zatwierdza w
ustalonym przez organ prowadzący terminie Centrum Edukacji Artystycznej.
2.
Organizacja szkoły zawiera liczbę wszystkich pracowników, ogólną liczbę godzin,
przedmiotów, zajęć obowiązkowych i
nadobowiązkowych, finansowanych ze środków przyznanych przez organ prowadzący
szkołę.
3. Tygodniowy
przydział zajęć dydaktycznych wynikający z organizacji szkoły dla
każdego nauczyciela określa dyrektor, zgodnie z możliwościami finansowymi
szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz po zaopiniowaniu przez radę
pedagogiczną.
§ 10. 1. Podstawową formą pracy w szkole są
lekcje indywidualne i grupowe. których tygodniowy wymiar określa obowiązujący
dla danej klasy plan nauczania.
2. Godzina
lekcyjna trwa 45 minut w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie
zajęć edukacyjnych w czasie nie
krótszym niż 15 minut i nie dłuższym niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy
czas trwania zajęć edukacyjnych ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
3. Termin rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, ferii letnich i
zimowych, podział roku szkolnego na okresy oraz zasady i tryb ustalania innych
dni wolnych w szkole określa minister właściwy do spraw kultury i dziedzictwa
narodowego w drodze rozporządzenia.
4. Terminy
dyrektorskich dni wolnych, uwarunkowanych społecznie ustala dyrektor w porozu –
mieniu z radą pedagogiczną najpóźniej do 31 sierpnia poprzedzającego nowy rok
szkolny.
5. Ze
względu na specyfikę szkoły po wcześniejszym ustaleniu terminów przez dyrektora
szkoły
w porozumieniu z radą pedagogiczną oraz
wyznaczeniu nauczycieli-opiekunów artystycznych,
szkoła
może w dni wolne od zajęć dydaktycznych organizować projekty artystyczne.
6. Szkoła funkcjonuje w trybie pięciodniowego tygodnia pracy. Nauka w
szkole odbywa się w godzinach od 7:30 do 17:30. W uzasadnionych przypadkach
dyrektor może ten czas wydłużyć.
§ 11. 1. W PPSZW-B w Gliwicach obowiązuje
semestralny system kształcenia (VI semestrów).
2. Zajęcia
semestru VI programowo najwyższego kończą się w terminie umożliwiającym
przeprowadzenie
egzaminów dyplomowych nie później niż do końca maja danego roku szkolnego.
3. Terminy
przesłuchań, przeglądów śród-semestralnych, semestralnych egzaminów
promocyjnych,
dyplomowych
oraz egzaminów wstępnych ustala dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną
(31 sierpnia poprzedniego roku szkolnego).
4. W
semestrze VI programowo najwyższym nie przeprowadza się przesłuchań i
przeglądów śród-semestralnych.
5. W
wypadku zmian terminów realizacji egzaminów VI semestru – programowo
najwyższego ( recital wokalny, pokaz dyplomowy, spektakle dyplomowe) dyrektor w
porozumieniu z radą pedagogiczną może ustalić zmianę terminu.
§ 12. 1. Szkoła może prowadzić zajęcia
dydaktyczno-wyrównawcze w celu wyrównania poziomu wiedzy słuchacza. Na prośbę
słuchacza, dyrektor w porozumieniu z nauczycielami danego przedmiotu może
wyrazić zgodę na uczestniczenie w zajęciach klasy programowo niższej.
2. Dla
uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne, po
pierwszym semestrze (programowo najniższym )na prośbę nauczycieli przedmiotów
głównych dyrektor może przydzielić dodatkowy wymiar czasu zajęć nie więcej niż
3 godziny tygodniowo prowadzonych
indywidualnie.
§ 13. 1. Nad słuchaczami przebywającymi w
szkole podczas zajęć obowiązkowych i nadobo – wiązkowych sprawują opiekę
nauczyciele prowadzący te zajęcia.
2. W
wyjątkowych sytuacjach dyrektor może wyznaczyć dyżury nauczycieli w godzinach
popołudniowych wynikające ze specyfiki szkoły.
3. Podczas
zajęć lub praktyk organizowanych przez szkołę poza jej terenem, dyrektor szkoły
wyznacza
nauczycieli, którzy sprawują opiekę nad słuchaczami. W dniu zajęć lub praktyk
poza szkolnych zostaje sporządzona „karta wyjazdu” z listą słuchaczy i
wyznaczonymi nauczycielami. Zostaje wyznaczona data, godzina zbiórki w
wyznaczonym miejscu oraz godzina rozejścia.
§ 14. 1. W szkole działa punkt wypożyczania
nut i książek , z którego mogą korzystać słuchacze, nauczyciele, a także
pracownicy szkoły.
2. Korzystanie
z punktu wypożyczania nut i książek określa regulamin.
§ 15. 1. Szkoła prowadzi dokumentację:
1)
księga
uczniów;
2)
dzienniki
lekcyjne ( elektroniczne);
3)
arkusze
ocen uczniów;
4)
protokoły
egzaminów;
5)
protokoły
postępowania kwalifikacyjnego;
6)
protokoły
posiedzeń rady pedagogicznej.
2. Sposób
prowadzenia w/w dokumentów ustalony jest rozporządzeniem ministra właściwego
ds. kultury.
3. Na podstawie dokumentacji szkoła
wydaje uczniom świadectwa, których wzory określają
odrębne przepisy.
Rozdział V. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły – ich prawa i
obowiązki
§
16. 1.W szkole zatrudnieni są nauczyciele i pracownicy
administracyjni i obsługi.
2.
Zasady zatrudnienia pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
§ 17. 1.Nauczyciel prowadzący zajęcia jest
odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo słuchaczy.
2 Szczegółowy zakres zadań nauczycieli, określa przydział czynności
wynikający z arkusza organizacyjnego szkoły.
3. Zadaniem każdego nauczyciela jest w szczególności:
1) prawidłowa
realizacja programu nauczania zgodna z zasadami dydaktyki;
2) rzetelne
i systematyczne przygotowanie się do prowadzenia zajęć;
3) wspieranie
rozwoju psychofizycznego słuchaczy i ich zdolności i zainteresowań;
4) bezstronność
i obiektywizm w ocenianiu słuchaczy;
5) doskonalenie
umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej;
6) dbałość
o prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej;
7) prowadzenie
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych w celu wyrównania poziomu wiedzy dla słuchaczy
mających problemy z realizacją bieżącego programu nauczania.
4.
Nauczyciel ma prawo do:
1) swobodnego
wyrażania swoich poglądów i opinii na posiedzeniach rady pedagogicznej, wobec
organów szkoły oraz zgłaszania wniosków pod obrady rady pedagogicznej nie
objętych tokiem posiedzenia;
2) rzetelnej
i jawnej oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
3) pomocy
w pracy dydaktycznej i wychowawczej ze strony dyrektora szkoły i innych
nauczycieli;
4) uczestnictwa
w pracach komisji i zespołów rady pedagogicznej;
5) urlopu
i wypoczynku zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 18. 1. Nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy.
2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły.
3. W PPSZW-B w Gliwicach powołane są następujące zespoły
przedmiotowe, których skład oraz
przewodniczących powołuje dyrektor szkoły w porozumieniu i zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną:
1) zespół
nauczycieli śpiewu;
2) zespół nauczycieli tańca;
3) zespół promujący szkołę;
4) zespół realizatorów pokazu scenicznego
4.
Przewodniczący poszczególnych zespołów sporządza końcoworoczne sprawozdanie
z działalności zespołu, które przedkłada
dyrektorowi szkoły i radzie pedagogicznej.
§ 19. 1. Pracowników administracyjnych i pracowników
obsługi zatrudnia i zwalnia dyrektor, z zachowaniem przepisów prawa pracy.
2. Do obowiązków pracowników administracji i obsługi
należy w szczególności:
1) zapewnienie sprawnego działania szkoły, utrzymanie
jej i otoczenia w ładzie i czystości;
2) uczestniczenie w szkoleniach bhp i ppoż.;
3) przestrzeganie zasad kultury i etyki;
4) przestrzeganie ochrony danych osobowych;
5) sumienne realizowanie zadań określonych w zakresie
obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
3. Zakresy
obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności dla pracowników, o których mowa w
ust.1 ustala dyrektor.
Rozdział
VI. Słuchacze szkoły – ich prawa i obowiązki
§ 20. Słuchacze
szkoły mają prawo do:
1) właściwie
zorganizowanego procesu kształcenia;
2) zapewnienie
warunków bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną, ochrony poszanowania ich
godności;
3) życzliwego
, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
4) swobody
wyrażania myśli i przekonań;
5) rozwijania
zainteresowań, zdolności i talentów;
6) sprawiedliwej,
obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów monitorowania postępów w
nauce;
7) korzystania
z biblioteki, pomieszczeń socjalnych oraz klas przeznaczonych na zajęcia dydaktyczne;
8) rezygnacji
z nauki w szkole po wystosowaniu pisemnej prośby do dyrektora;
9) pomocy psychologicznej oraz skorzystania z
pomocy poradnictwa psychologiczno –
pedagogicznego i wychowawczo – profilaktycznego Centrum Edukacji Artystycznej.
§ 21. Słuchacze mają obowiązek:
1)
zapoznać się
i przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły i wartości
przyjętych
w programie
wychowawczym;
2) przyczyniać
się do dobra społeczności szkolnej, dbać o honor i godność, współtworzyć
jej
autorytet;
3) szanowania
poglądów innych ludzi;
4) podporządkowania
się przepisom i regulamin m
obowiązującym na terenie PPSZW-B
w
Gliwicach oraz na terenie Teatru Miejskiego w Gliwicach;
5) systematycznie
i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły;
6) dbać o higienę osobistą oraz estetykę swojego
wyglądu;
7) dbać o
mienie szkolne, zwłaszcza instrumenty, nuty, meble, sprzęt audiowizualny,
oraz utrzymanie czystości i
porządku na terenie szkoły;
8) odpowiedzialności
materialnej za zniszczone mienie szkoły;
§ 22. Za uchybienia i nie przestrzeganie
obowiązków słuchaczy stosuje się kary:
1)
upomnienie ustne opiekuna roku;
2)
upomnienie ustne dyrektora szkoły;
3)
nagana dyrektora szkoły na piśmie.
§ 23. Za
wzorowe wykonywanie obowiązków słuchaczy stosuje się nagrody:
1) publiczna pochwała dyrektora;
2) typowanie
słuchaczy z najwyższą średnią ocen do udziału w konkursach z pokryciem kosztów
w ramach posiadanych środków;
3) włączenie
najlepszych słuchaczy do prestiżowych projektów artystycznych;
4) podanie
do wiadomości nazwisk słuchaczy z najwyższymi średnimi ocen;
5) nagroda
rzeczowa w miarę posiadanych środków na ten cel.
§ 24. 1. Rada pedagogiczna podejmuje uchwałę
w sprawie skreślenia słuchacza z listy słuchaczy
w przypadku gdy:
1) słuchacz
nie uzyskał promocji lub nie ukończył szkoły;
2) słuchacz w sposób rażący narusza
postanowienia zawarte w statucie szkoły;
3) słuchacz naruszył Kodeks Cywilny;
4)
słuchacz
został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo na podstawie Kodeksu
Karnego;
5) na wniosek słuchacza;
6) w przypadku nie podjęcia nauki w
terminie do dwóch tygodni od rozpoczęcia zajęć
edukacyjnych za wyjątkiem usprawiedliwionej nieobecności (choroba ,
sprawy losowe).
2. W
uzasadnionych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na powtarzanie
roku jeden raz w całym cyklu kształcenia;
3. Wykonanie uchwały o skreśleniu słuchacza rada
pedagogiczna powierza dyrektorowi szkoły.
§ 25. 1.
Od decyzji administracyjnej dyrektora szkoły, słuchacz może złożyć pisemne
odwołanie do organu prowadzącego szkołę.
2. Organ
nadzoru pedagogicznego rozpatruje i przygotowuje projekt decyzji
administracyjnej:
1) utrzymuje decyzję w mocy;
2) uchyla decyzję i kieruje ją do
ponownego rozpatrzenia.
§ 26. Zasady
pobytu słuchaczy w szkole regulują regulaminy i procedury obowiązujące w
PPSZW-B w Gliwicach.
§ 27. W studium obowiązują zasady
korzystania z telefonów komórkowych:
1) podczas zajęć edukacyjnych obowiązuje
całkowity zakaz używania telefonów komórkowych;
2) nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą
telefonu lub innych urządzeń rejestrujących jest
możliwe jedynie za zgodą osoby
nagrywanej lub fotografowanej.
§ 28. Za zaginięcie mienia szkoła nie ponosi
odpowiedzialności.
Rozdział VII. Szczegółowe zasady
wewnątrzszkolnego oceniania
§ 29. 1. Wewnątrzszkolny System Oceniania reguluje zasady oceniania,
klasyfikowania i promo – wania słuchaczy
w Państwowym Policealnym Studium Zawodowym Wokalno-Baletowym (PPSZW-B) w Gliwicach w oparciu o przepisy
Ustawy z dnia z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2021
r. poz. 1915 ze zm.) i Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów w publicznych szkołach artystycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1674 ze
zm.).
2. Wewnątrzszkolny system oceniania obejmuje:
1) formułowanie
przez nauczycieli wymagań edukacyjnych w oparciu o program nauczania;
2) zapoznanie
słuchaczy z wymogami edukacyjnymi opartymi na programie nauczania;
3) bieżącą ocenę
pracy słuchacza oraz klasyfikację semestralną i roczną;
4)
przeprowadzanie egzaminów: klasyfikacyjnych, promocyjnych, poprawkowych, końcowych i dyplomowych, a w przypadku
realizacji przez słuchacza indywidualnego programu lub toku nauki (ITN)
egzaminów rocznych z przedmiotów objętych ITN;
5) przeprowadzanie
przesłuchań i przeglądów;
6) zatwierdzanie
przez radę pedagogiczną ocen semestralnych i końcowych;
7) bieżące
informowanie słuchaczy o wynikach realizacji programu nauczania;
8)
ustalanie warunków trybu uzyskania wyższych niż przewidywane
(semestralnych) ocen z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych z wyjątkiem oceny ustalonej w trybie
egzaminu promocyjnego.
§ 30. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez
nauczycieli poziomu i postępów w
opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do efektów
kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia oraz wymagań
edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.
§ 31. Nauczyciele na początku roku szkolnego informują
słuchaczy o:
1) wymaganiach
edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez słuchacza poszczególnych semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z
zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych słuchaczy;
3) warunkach i
trybie otrzymania wyższej niż przewidywana semestralnej oceny klasyfikacyjnej z
zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem zajęć z
których odpowiednio roczna lub
semestralna ocena klasyfikacyjna jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego
lub końcowego.
§ 32. W PPSZW-B stosowane są
następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności:
1)
w formie praktycznej w zakresie przedmiotów
głównych, śpiew solowy i taniec
klasyczny:
a)
przesłuchania i przeglądy śródsemestralne,
b)
egzaminy semestralne.
2)
w zakresie przedmiotów teoretycznych:
a)
odpowiedzi ustne,
b)
sprawdziany pisemnie,
c)
sprawdziany słuchowe.
3)
w zakresie teoretycznym i praktycznym egzaminy dyplomowe.
§ 33. W PPSZW-B w Gliwicach
słuchacz w ciągu semestrów otrzymuje oceny:
1) bieżące – określające bieżący poziom wiedzy i umiejętności
wykonawczych słuchacza z
zakresu wycinka programu nauczania przedmiotu;
2) semestralne – ustalane w wyniku
klasyfikacji lub egzaminów, określające poziom wiedzy i umiejętności
wykonawczych słuchacza z danego przedmiotu na zakończenie każdego z semestrów;
3) końcowe – ustalane w wyniku przesłuchań i sprawdzianów końcowych
przeprowadzanych
na
zakończenie cyklu nauki wybranych przedmiotów;
4) roczne – (ITN) ustalane w wyniku przeprowadzonych egzaminów rocznych
z przedmiotów objętych indywidualnym programem lub tokiem
nauki;
5) dyplomowe – ustalane w wyniku egzaminów dyplomowych w PPSZW-B w
Gliwicach.
§ 34. 1. Każdy nauczyciel na
bieżąco ocenia pracę słuchacza uwidoczniając to w dzienniku, w semestrze słuchacz powinien otrzymać nie mniej niż 3
oceny cząstkowe/bieżące.
2.
Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia
oraz przeka -zywanie uczniowi informacji dotyczących jego osiągnięć
edukacyjnych, bieżącej weryfikacji nabytej wiedzy w celu pomocy
dydaktyczno – wychowawczej w dalszej
realizacji programu nauczania i rozwoju warsztatu zawodowego ucznia.
3.
Przy zapisywaniu ocen bieżących dopuszcza się stosowanie plusów i minusów.
4.
Przy ocenianiu bieżącym uwzględnia się wszystkie formy aktywności słuchacza,
mające bezpo – średni wpływ na
realizację programu nauczania, natomiast w trybie egzaminacyjnym ocenie
podlegają w pierwszym rzędzie umiejętności wykonawcze prezentowane przez
słuchacza w warunkach scenicznych.
§ 35. 1. Semestralne i końcowe
oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący
poszczególne zajęcia, z wyjątkiem zajęć edukacyjnych, z których ocena jest
ustalana w trybie egzaminu promocyjnego lub końcowego.
2.
Klasyfikowanie semestralne polega na zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną ocen
klasyfikacyjnych
z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania.
3. W
PPSZW-B w Gliwicach klasyfikacja jest dokonywana na zakończenie semestrów.
4.
Słuchacz jest klasyfikowany, jeżeli uzyskał promujące oceny ze wszystkich zajęć
edukacyjnych
objętych planem nauczania w danym roku.
5. Na dwa tygodnie przed semestralnym i
rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne
zajęcia edukacyjne informują ucznia o przewidywanych dla niego semestralnych
ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.
6.
Przy ocenie z egzaminu promocyjnego i egzaminu końcowego ustalaną przez
komisję stosuje się system punktowy
opisany w § 37 ust. 1 pkt 1- 6 oraz ocenę.
7.
Oceny ustalone przez komisję egzaminacyjną są ogłaszane słuchaczom w dniu egzaminu.
8.
Obowiązuje zasada jawności ocen dla słuchacza.
§ 36. 1. Oceny bieżące, semestralne
i końcowe ustala się według następującej skali:
1) stopień celujący – 6 ( osiągnięcia słuchacza wyraźnie wykraczające poza
wymagania
programowe danego semestru);
2) stopień bardzo dobry – 5 (całkowite spełnienie przez słuchacza
wymagań programowych danego semestru);
3) stopień dobry – 4 (podstawowe spełnienie przez słuchacza wymagań programowych danego semestru, które nie spowoduje
problemów w dalszym toku kształcenia);
4) stopień dostateczny – 3 ( spełnienie przez słuchacza jedynie
podstawowych wymagań programowych danego semestru, co może oznaczać powstanie
trudności w toku dalszego kształcenia);
5) stopień dopuszczający – 2 ( słuchacz minimalnie spełnia wymagania
programowe danego semestru, co w przypadku przedmiotów głównych może
uniemożliwia jego dalsze kształcenie);
6)
stopień niedostateczny – 1
( słuchacz wyraźne nie spełnia wymagań
programowych danego semestru, co
uniemożliwia mu kontynuację kształcenia).
2.
Oceny klasyfikacyjne semestralne wynikają z uśrednienia ocen bieżących.
§ 37. 1. Ocenę z egzaminu promocyjnego i egzaminu końcowego
ustala się w stopniach według
skali, na podstawie liczby punktów uzyskanych przez ucznia:
1)
stopień celujący – 25 punktów;
2)
stopień bardzo dobry – od 21 do 24 punktów;
3)
stopień dobry – od 16 do 20 punktów;
4)
stopień dostateczny – od 13
do 15 punktów;
5)
stopień dopuszczający – 11
i 12 punktów;
6)
stopień niedostateczny – od
0 do 10 punktów.
2. Ocena z egzaminu promocyjnego i egzaminu końcowego z
przedmiotów głównych jest ocena
ostateczną . Z przedmiotów głównych nie ma egzaminów poprawkowych.
§ 38. Nauczyciel powinien
uzasadnić wystawienie oceny dopuszczającej lub niedostatecznej z
przedmiotu
głównego oraz ocenę niedostateczną z przedmiotów uzupełniających.
§ 39. W przypadku nieklasyfikowania
ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej
wpisuje się „nieklasyfikowany”
§ 40. Sprawdzone i ocenione
pisemne prace słuchacza są odpowiednio zabezpieczone i na jego prośbę udostępnione.
§ 41. W PPSZW-B w Gliwicach nie
ustala się ocen z zachowania.
§ 42. 1. Dyrektor szkoły w
uzasadnionych przypadkach na prośbę słuchacza może podjąć decyzję o czasowym
zwolnieniu słuchacza:
1) z części zajęć edukacyjnych na podstawie opinii o ograniczonych
możliwościach uczestniczenia w zajęciach wystawionej przez lekarza lub poradnię
specjalistyczną;
2) czasowym zwolnieniu słuchacza z wybranych zajęć edukacyjnych z powodu
wyjątkowych przypadków losowych nie związanych ze zdrowiem słuchacza.
2.
Jeżeli względy zdrowotne i organizacyjne na to pozwolą , słuchacz czasowo
zwolniony
z
danego przedmiotu powinien nadrobić powstałą zaległość programową w latach
kolejnych.
3. W
przypadku zwolnienia z części zajęć edukacyjnych w dokumentacji dotyczącej
przebiegu
jego nauki zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “zwolniony”
4. Fakt zwolnienia
słuchacza z wybranych przedmiotów oraz powstanie z tego powodu zaległości
programowych nie mogą mieć negatywnego wpływu na decyzję rady pedagogicznej o
promowaniu słuchacza na kolejny rok lub jego wyróżnienie.
§ 43. 1. Za wyjątkiem ostatniego
VI semestru programowo najwyższego, przeprowadza się
odpowiednio
z przedmiotu taniec klasyczny – przeglądy śródsemestralne a w przypadku
śpiewu
solowego – przesłuchania śródsemestralne.
2.Przeglądy
i przesłuchania śródsemestralne są przeprowadzane w obecności wyznaczonych
przez
dyrektora szkoły poszczególnych nauczycieli wchodzących w skład zespołów
zadaniowych:
1) zespół nauczycieli tańca;
2) zespół nauczycieli śpiewu.
3. Z
przeprowadzonego przesłuchania lub przeglądu sporządzany jest protokół
zawierający
treści
zadań, datę, punkty i ocenę, którą
wystawia nauczyciel prowadzący dany przedmiot.
4.
Terminy przesłuchań i przeglądów śródsemestralnych ustala dyrektor szkoły w
terminarzu
na
dany rok szkolny, który opiniuje rada pedagogiczna.
5. W
trakcie trwania roku szkolnego dyrektor
szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną może zmienić terminy przeglądów i przesłuchań śródsemestralnych, a w
uzasadnionych przypadkach odwołać ich realizację w danym semestrze.
6.
Przesłuchania i przeglądy są wewnętrzną formą monitoringu postępów w nauce
słuchacza.
7.
Oceny ustalone przez pedagoga są
ogłaszane słuchaczom w dniu
przesłuchania/przeglądu.
§ 44. 1. Z przedmiotów głównych
śpiew solowy i taniec klasyczny ocenę
semestralną i końcową
ustala
komisja egzaminacyjna w trybie egzaminu promocyjnego, który ma formę
praktyczną.
2. Egzaminy promocyjne
przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
1)
dyrektor
szkoły albo wyznaczony przez dyrektora nauczyciel przedmiotu danego
przedmiotu głównego – jako
przewodniczący komisji;
2)
nauczyciel
prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne przedmiotu głównego;
3)
nauczyciel
lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
3. Skład komisji egzaminacyjnych wyznaczana dyrektor
szkoły.
4.
Terminy egzaminów są określone w terminarzu na dany rok szkolny i podawane na sierpniowej konferencji
plenarnej.
5. W trakcie
roku szkolnego w uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły w porozumieniu z
radą pedagogiczną może zmienić terminy egzaminów.
6.
Ocenę z egzaminu promocyjnego wystawia się stosując skalę punktową według skali
zawartej w (§ 37 ust. 1
) Ocenę ustala się jako średnią arytmetyczną ocen proponowanych przez osoby
wchodzące w skład zespołu egzaminacyjnego i zaokrągla do pełnych stopni.
Ułamkowe części stopni wynoszące mniej niż 0,5 stopnia pomija się, a ułamkowe
części stopni wynoszące 0,5 stopnia i więcej podwyższa się do pełnych stopni.
7.
Komisja ustala ocenę stosując kryteria obejmujące:
1) zaawansowanie programowe, z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu;
2) sprawność techniczną;
3) walory artystyczne.
8. Z
przeprowadzonego egzaminu promocyjnego sporządza się protokół zawierający skład
komisji, datę, program , ocenę z punktacją ustaloną przez komisję, oraz podpisy
przewodniczącego członków komisji.
9.
Rada pedagogiczna w uzasadnionych przypadkach losowych, może zwolnić słuchacza z egzaminu promocyjnego
z przedmiotu głównego. W takim przypadku na posiedzeniu
Rady
Pedagogicznej Klasyfikacyjnej nauczyciel przedmiotu, ustala ocenę.
10.
Słuchacz, który nie przystąpił do egzaminu promocyjnego z przedmiotu głównego w
wyznaczonym terminie i do zebrania rady
pedagogicznej klasyfikacyjnej nie złożył w tej sprawie usprawiedliwienia,
podlega skreśleniu z listy słuchaczy.
§ 45. 1. Słuchacz
może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć
edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia końcoworocznej oceny
klasyfikacyjnej z powodu nieobecności słuchacza, przekraczającej 50% .
2.
Słuchacz nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać
egzamin klasyfikacyjny.
3.
Słuchacz nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może
przedłożyć
prośbę
do dyrektora szkoły o zdawanie egzaminu klasyfikacyjnego, do którego może
przystąpić za zgodą rady pedagogicznej.
Słuchacz składa prośbę w terminie do
konferencji klasyfikacyjnej.
4.
Egzaminy klasyfikacyjne z przedmiotów
głównych i obowiązkowych przeprowadza
komisja egzaminacyjna powołana przez dyrektora w składzie, o którym mowa
w § 44 ust. 2 pkt 1-3.
5.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się:
1) z przedmiotów teoretycznych w formie pisemnej i ustnej;
2) z przedmiotów praktycznych w formie praktycznej, pisemnej, ustnej lub
mieszanej.
6.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym
dzień zakończenia semestralnych lub
końcowych zajęć dydaktyczno –
wychowawczych.
7.
Termin egzaminu klasyfikacyjnego
wyznacza dyrektor szkoły.
8. Z
przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół.
9.
Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
klasyfikacyjnego
w
ustalonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym
przez
dyrektora szkoły, nie później niż do dnia poprzedzającego rozpoczęcie kolejnego
semestru.
10.
Słuchacz który w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego z przedmiotów głównych
otrzymał
ocenę
niższą od dostatecznej podlega skreśleniu z listy słuchaczy.
11.
Słuchacz nieklasyfikowany, który nie uzyskał zgody rady pedagogicznej na
egzamin klasyfikacyjny, lub zaliczenie przedmiotu w terminie poprawkowym nie
otrzymuje promocji na następny semestr i może zostać skreślony z listy
słuchaczy.
12.
Słuchacz który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym
terminie i nie usprawiedliwił nieobecności, podlega skreśleniu z listy
słuchaczy.
13.
Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, słuchacz ma
prawo do
egzaminu
poprawkowego za wyjątkiem przedmiotów głównych.
14.
Słuchaczowi realizującemu indywidualny program lub tok nauki na podstawie
odrębnych przepisów wyznacza się roczne egzaminy klasyfikacyjne.
§ 46. 1. Uczeń szkoły artystycznej
realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne otrzymuje promocję na rok programowo wyższy, jeżeli ze
wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał pozytywne oceny klasyfikacyjne.
2.
Promowanie polega na zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną wyników końcowych
klasy
oraz podejmowaniu uchwał o:
1) promowaniu słuchaczy na rok programowo wyższy;
2) promowaniu słuchaczy realizujących
indywidualny program lub tok
nauki (ITN).
3.
Słuchacz otrzymuje promocję na następny rok programowo wyższy jeżeli otrzymał:
1)
z
przedmiotów głównych – ocenę klasyfikacyjną nie mniej niż dostateczną;
2)
z
pozostałych przedmiotów obowiązkowych – ocenę klasyfikacyjną nie mniej niż
dopuszczającą.
4.
Słuchacz, który nie otrzymał promocji, podlega skreśleniu z listy słuchaczy.
Rada
pedagogiczna
może wyrazić zgodę na powtarzanie roku w uzasadnionych przypadkach.
5.
Słuchacz realizujący indywidualny program lub tok nauki uzyskuje promocję na
rok programowo
wyższy,
, jeżeli ze wszystkich
obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał
pozytywne oceny
klasyfikacyjne
ujęte w §46 ust. 3. Pkt 1-2. Z przedmiotów objętych indywidualnym tokiem nauki
słuchacz zdaje
egzaminy roczne klasyfikacyjne.
6.
Słuchacz nieklasyfikowany, który nie uzyskał zgody rady pedagogicznej na
egzamin
klasyfikacyjny,
lub zaliczenie przedmiotu w terminie poprawkowym nie otrzymuje
promocji
na rok programowo wyższy i zostaje
skreślony z listy słuchaczy.
7. W
uzasadnionych przypadkach, nauczyciel może sklasyfikować słuchacza, który z
powodu absencji na zajęciach przekroczył 50 %
nieobecności. Nie dotyczy to przedmiotów
głównych
których ocena jest wystawiana w trybie komisyjnych egzaminów.
§ 47. Laureat ogólnopolskiego
konkursu, przesłuchania lub przeglądu w zakresie przedmiotów artystycznych,
których organizatorem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa
narodowego lub specjalistyczna jednostka nadzoru, otrzymuje odpowiednio
z
danych zajęć edukacyjnych artystycznych najwyższą pozytywną semestralną ocenę
klasyfikacyjną.
W przypadku zajęć edukacyjnych artystycznych, z których ocena jest ustalana
w
trybie egzaminu końcowego, laureat jest jednocześnie zwolniony z tego egzaminu.
§ 48. 1. Słuchacz który w wyniku
klasyfikacji semestralnej otrzymał niepromującą
ocenę klasyfikacyjną z jednego
albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych za wyjątkiem przedmiotów głównych, może przystąpić do
egzaminu poprawkowego.
2.
Egzaminu poprawkowego nie przeprowadza się w przypadku uzyskania przez ucznia
negatywnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych z których ocena jest
ustalona w trybie egzaminu
końcowego
3.
Decyzję o dopuszczeniu do egzaminu poprawkowego na wniosek słuchacza
podejmuje
rada
pedagogiczna w drodze uchwały.
4. Formę
egzaminu poprawkowego ustala dyrektor.
5. Egzamin poprawkowy
przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły w składzie, o którym mowa w § 44 ust. 2 pkt 1-3.
6.
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym
terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
7.
Końcowa ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest
ostateczna, słuchacz ma prawo zgłosić zastrzeżenia co do oceny w terminie do 5
dni.
8. Termin egzaminu
poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia zajęć
dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się nie później niż do dnia poprzedzającego
rozpoczęcie nowego roku szkolnego.
9.
Nauczyciel prowadzący dany przedmiot, może być
zwolniony z udziału w pracy komisji
egza – minacyjnej na własną prośbę lub w innych, szczególnie
uzasadnionych przypadkach. Wówczas dyrektor szkoły powołuje w skład komisji
innego nauczyciela tego samego lub pokrewnego
przedmiotu.
10. Z
przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, który stanowi
załącznik do arkusza ocen słuchacza
11.
Słuchacz, który z usprawiedliwionych przyczyn nie mógł przystąpić do egzaminu
poprawkowego w wyznaczonym terminie ,może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły nie później
niż do dnia poprzedzającego rozpoczęcie kolejnego roku szkolnego a w
wypadku semestru VI programowo najwyższego do konferencji klasyfikacyjnej III
roku.
12. W
wyjątkowych sytuacjach, kiedy słuchacz I lub II roku z przyczyn usprawiedliwionych
nie mógł przystąpić do egzaminu poprawkowego, może do niego przystąpić w
terminie nie później niż do końca
września.
13.
Rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w
ciągu trzyletniego cyklu nauczania, promować słuchacza, który nie zdał egzaminu
poprawkowego
z
jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem że te zajęcia są
realizowane
w
semestrze programowo wyższym.
14.
Słuchacz który nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie i
nie usprawiedliwił nieobecności podlega skreśleniu z listy słuchaczy. Za zgodą
rady pedagogicznej może powtarzać rok.
§ 49. 1. W PPSZW-B w Gliwicach
stosuje się tryb zaliczeń bez stopnia w odniesieniu do przedmiotów uzupełniających na które słuchacz uczęszczał w
danym roku szkolnym.
2.
Zaliczeń bez stopnia, dokonuje nauczyciel prowadzący dany przedmiot.
3. W
dokumentacji dotyczącej przebiegu nauki zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuję
się
„zaliczony”.
§ 50. 1. W ciągu całego cyklu
kształcenia w danym typie szkoły słuchacz może powtarzać rok tylko
jeden
raz. Dotyczy to również słuchaczy przeniesionych z innych szkół z zachowaniem
ciągłości nauki.
2. Wniosek
wraz z uzasadnieniem składa się na piśmie nie później niż na 7 dni przed dniem
zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
3.
Słuchacz może uzyskać zgodę rady pedagogicznej na powtarzanie roku, jeżeli z
klasyfikacji rocznej uzyskał oceny nie promujące z jednego lub dwóch
przedmiotów objętych programem nauczania, z wyjątkiem przedmiotów głównych.
4. Rada pedagogiczna
rozpatruje wniosek nie później niż w dniu zakończenia rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych.
5. Dyrektor niezwłocznie
informuje na piśmie słuchacza o wyrażeniu przez radę pedagogiczną zgody na
powtarzanie przez ucznia klasy albo niewyrażeniu takiej zgody wraz z podaniem
przyczyny.
§ 51. Słuchacz kończy szkołę ,
jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich
obowiązkowych
zajęć edukacyjnych w tym przedmiotów głównych pozytywne końcowe oceny
klasyfikacyjne
i ponadto zdał egzaminy dyplomowe.
Rozdział
VIII. Egzaminy dyplomowe
§ 52. 1. Do egzaminów dyplomowych
może przystąpić słuchacz, który zakończył trzyletni cykl
kształcenia
z wynikami pozytywnymi i na koniec semestru VI programowo najwyższego:
1)
otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, ocenę wyższą od stopnia
niedostateczny, z
zastrzeżeniem ust. 1 pkt 2;
2)
otrzymał
z przedmiotów głównych: śpiew solowy i taniec klasyczny, ocenę wyższą od
stopnia dopuszczający.
2.
Egzamin dyplomowy przeprowadza państwowa komisja egzaminacyjna powołana przez
dyrektora
szkoły.
3.
Egzaminy dyplomowe obejmują:
1) część praktyczną na którą się
składa :
a) recital wokalny,
b) pokaz dyplomowy (sceniczny) w
formie koncertowej lub spektaklu,
c) lekcja tańca klasycznego.
2) część teoretyczną:
a) wybrane zagadnienia z historii dziedziny.
4. W
przypadku ograniczenia funkcjonowania jednostek oświaty np. epidemiologicznych,
dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną, może wyłączyć z części
praktycznej dyplomu, lekcję tańca klasycznego)
5.
Egzamin dyplomowy w części teoretycznej przeprowadza się w formie ustnej.
6.
Przewodniczący komisji dyplomowej może dopuścić udział publiczności w części
praktycznej.
7. Nauczyciele
poszczególnych przedmiotów objętych egzaminem dyplomowym, informują
słuchaczy
przed zakończeniem semestru poprzedzającego semestr, w którym uczniowie
przystępują
do egzaminów dyplomowych, o zakresie obowiązujących treści nauczania
stanowiących
podstawę przygotowania zadań egzaminacyjnych.
8.
Poszczególne części egzaminu dyplomowego przeprowadzają zespoły egzaminacyjne
powołane przez przewodniczącego komisji dyplomowej spośród osób wchodzących w
skład tej komisji.
9. W
skład zespołu egzaminacyjnego wchodzą co najmniej 3 osoby:
1) przewodniczący komisji;
2) dyrektor jeżeli nie jest
przewodniczącym komisji;
3) nauczyciele prowadzący z uczniami zajęcia edukacyjne objęte egzaminem
dyplomowym;
4) nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
10.
Jeżeli przewodniczący komisji dyplomowej, z powodu choroby lub innych ważnych
przyczyn, nie może wykonywać zadań, dyrektor Centrum Edukacji Artystycznej
powołuje w skład komisji innego nauczyciela pełniącego funkcję kierowniczą w
danej szkole artystycznej jako przewodniczącego komisji.
11.
Przewodniczący komisji dyplomowej powołuje zespoły egzaminacyjne oraz wyznacza
przewodniczących
tych zespołów nie później niż na 14 dni przed terminem egzaminu.
12.
Obserwatorami egzaminu dyplomowego mogą być przedstawiciele ministra właściwego
do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz Centrum Edukacji
Artystycznej.
13.
Osoby, o których mowa w ust. 12 nie uczestniczą w przeprowadzaniu egzaminu
dyplomowego
ani w ustalaniu jego wyników.
14.
Przewodniczący komisji dyplomowej wyznacza nauczyciela zajęć edukacyjnych
objętych
egzaminem
dyplomowym, wchodzącego w skład zespołu egzaminacyjnego, lub zespół
egzaminacyjny
do przygotowania zadań egzaminacyjnych do części teoretycznej egzaminu
dyplomowego.
15.
Zadania egzaminacyjne uwzględniają podstawę programową kształcenia w zawodach
szkolnictwa
artystycznego w zakresie danych zajęć edukacyjnych.
16.
Nauczyciel lub zespół egzaminacyjny przygotowujący zadania egzaminacyjne łączą
je w
zestawy,
tak aby zestaw zadań egzaminacyjnych pozwalał na ocenę wiedzy i umiejętności ucznia.
17.
Zestawy zadań egzaminacyjnych zatwierdza przewodniczący komisji dyplomowej,
opatrując
je podpisem oraz podłużną pieczątką szkoły artystycznej.
18.
Zestawy zadań egzaminacyjnych przechowuje się w sposób zapewniający ich ochronę
przed
nieuprawnionym ujawnieniem.
19. Tematy egzaminacyjne objęte są tajemnicą
służbową.
20.
Egzamin dyplomowy w części teoretycznej trwa nie dłużej niż 60 minut, z których
20 minut
uczeń
otrzymuje na przygotowanie odpowiedzi. Uczeń losuje jeden zestaw zadań
egzaminacyjnych. Zamiana wylosowanego zestawu zadań egzaminacyjnych na inny
jest niedozwolona.
21. Po
wylosowaniu zestawu zadań egzaminacyjnych uczeń nie opuszcza sali przed zakończeniem
egzaminu. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu egzaminacyjnego
może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków
wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem
osób udzielających pomocy medycznej. Opuszczenie sali przed zakończeniem
egzaminu w innych przypadkach jest równoznaczne z odstąpieniem od egzaminu
dyplomowego.
22.
Egzamin dyplomowy ocenia się w stopniach według skali punktowej o której mowa w
§ 37 ust. 1 pkt 1- 6, ustalając odrębne oceny z części teoretycznej i odrębną jedną ocenę z
części praktycznej na którą składają się wszystkie części egzaminu praktycznego
i pokaz sceniczny.
23.
Ocenę części praktycznej i części teoretycznej egzaminu dyplomowego ustala
zespół
egzaminacyjny.
24.
Ocenę proponuje i uzasadnia nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia
edukacyjne.
W
przypadku nieobecności nauczyciela prowadzącego z uczniem dane zajęcia
edukacyjne,
ocenę
proponuje i uzasadnia inny nauczyciel wchodzący w skład zespołu
egzaminacyjnego,
wskazany
przez przewodniczącego zespołu.
25.
Ocenę ustala się jako średnią arytmetyczną ocen proponowanych przez osoby
wchodzące
w
skład zespołu egzaminacyjnego i zaokrągla do pełnych stopni w ten sposób, że
ułamkowe
części
stopni wynoszące mniej niż 0,5 stopnia pomija się, a ułamkowe części stopni
wynoszące
0,5
stopnia i więcej podwyższa się do pełnych stopni.
26. W
przypadku części praktycznej egzaminu dyplomowego, każda z osób
wchodzących
w
skład zespołu egzaminacyjnego ocenia ucznia, przyznając punkty według skali, o
której
mowa w
§ 37 ust. 1 pkt 1- 6.
27.
Liczbę punktów uzyskaną przez ucznia ustala się jako średnią arytmetyczną
punktów przyznanych przez poszczególne osoby wchodzące w skład zespołu
egzaminacyjnego
i
zaokrągla do pełnych punktów w ten sposób, że ułamkowe części punktów wynoszące
mniej
niż 0,5 punktu pomija się, a ułamkowe części punktów wynoszące 0,5 punktu
i
więcej podwyższa się do pełnych punktów.
28.
Ocena ustalona z części praktycznej oraz części teoretycznej egzaminu
dyplomowego
przez
zespół egzaminacyjny jest ostateczna.
29. Słuchacz
zdał egzamin dyplomowy, jeżeli otrzymał:
1)
w części praktycznej – co najmniej ocenę
dostateczną;
2)
w części teoretycznej – co najmniej ocenę
dopuszczającą.
30.
Dla każdego ucznia sporządza się protokół z egzaminu dyplomowego według wzoru
określonego
przez organ prowadzący szkołę zawierający co najmniej:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji dyplomowej oraz
poszczególnych zespołów egzaminacyjnych;
3) terminy przeprowadzenia poszczególnych części egzaminu;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania egzaminacyjne oraz opis realizacji części praktycznej egzaminu;
6) oceny uzyskane z części praktycznej i części teoretycznej egzaminu, a w
przypadku części praktycznej wraz z uzyskaną przez słuchacza liczbą punktów.
31.
Protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji dyplomowej.
32.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
33.
Opuszczenie przez zdającego sali, w której przeprowadzany jest egzamin bez
zezwolenia
przewodniczącego
komisji egzaminacyjnej oznacza odstąpienie od egzaminu.
34.
Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie mógł przystąpić do części lub
całości
egzaminu
dyplomowego może do niego przystąpić w dodatkowym terminie, ustalonym
przez dyrektora szkoły.
35.
Słuchacz, który nie zdał egzaminu dyplomowego w całości lub części, może
przystąpić do
egzaminu
poprawkowego w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły. Słuchaczowi zalicza
się
te
części egzaminu z których uzyskał oceny pozytywne.
36.
Niestawienie się na egzamin lub odstąpienie od którejkolwiek jego części z
przyczyn
nieusprawiedliwionych
powoduje skreślenie z listy zdających.
37.
Kwestie sporne między słuchaczem, a komisją egzaminacyjną rozstrzyga Minister
Kultury
i Dziedzictwa Narodowego poprzez swoich przedstawicieli.
38.
Słuchacz, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
dyplomowego albo przerwał egzamin dyplomowy w części praktycznej lub części
teoretycznej, podlega skreśleniu z listy zdających.
39.
Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
dyplomowego
albo
przerwał egzamin dyplomowy, może do niego przystąpić w dodatkowym terminie,
ustalonym przez przewodniczącego państwowej komisji egzaminacyjnej, nie później
niż do dnia 30 września danego roku.
40. Słuchacz, który nie zdał egzaminu dyplomowego w
całości albo w części teoretycznej lub
części praktycznej, może przystąpić do egzaminu
poprawkowego odpowiednio z całości lub danej części egzaminu dyplomowego, w
terminie ustalonym przez przewodniczącego państwowej komisji egzaminacyjnej,
nie później niż do dnia 30 września danego roku.
41.
Przewodniczący państwowej komisji egzaminacyjnej, w przypadku stwierdzenia
naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu dyplomowego, może
zawiesić egzamin dyplomowy, powiadamiając o tym ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
42. W
przypadku, o którym mowa w ust. 41, minister właściwy do
spraw kultury i ochrony
dziedzictwa
narodowego powołuje komisję w celu wyjaśnienia okoliczności zdarzeń i ustalenia
odpowiedzialności uczniów oraz członków państwowej komisji egzaminacyjnej. Na
podstawie ustaleń komisji, Minister Kultury I Dziedzictwa Narodowego zarządza kontynuację egzaminu dyplomowego
albo unieważnia egzamin dyplomowy i zarządza jego ponowne przeprowadzenie.
Unieważnienie egzaminu dyplomowego może nastąpić zarówno w stosunku do
wszystkich, jak i poszczególnych uczniów.
43.
Termin ponownego egzaminu dyplomowego, o którym mowa w ust. 42,
ustala dyrektor szkoły artystycznej w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
44.
Kwestie sporne między uczniem a państwową komisją egzaminacyjną, wynikające ze
stosowania przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu dyplomowego,
rozstrzyga
Minister
Kultury I Dziedzictwa Narodowego.
Rozdział IX. Indywidualny program lub
tok nauki
§ 53.
1. Zezwolenie
na indywidualny program lub tok nauki w zakresie jednego, kilku lub wszystkich
obowiązkowych artystycznych zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym
planie nauczania dla danego roku, może być udzielone po upływie co najmniej
jednego roku nauki ( 2 semestry), a w
uzasadnionych przypadkach może być
udzielone po upływie co najmniej jednego semestru nauki.
2.
Indywidualny program nauki nie może obniżyć wymagań edukacyjno- artystycznych
ustalonych dla danego roku i wynikających z podstawy programowej.
3.
Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki
mogą wystąpić:
1)
słuchacz;
2)
nauczyciel
prowadzący artystyczne zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek- za
zgodą nauczyciela.
4. Wniosek składa się do dyrektora
szkoły za pośrednictwem nauczyciela przedmiotu głównego słuchacza starającego
się o indywidualny tok nauki.
5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 4, nauczyciel prowadzący artystyczne
zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek, powinien dołączyć informacje o
predyspozycjach i możliwościach słuchacza oraz o jego dotychczasowych
osiągnięciach, a także indywidualny program nauki.
6. W przypadku gdy nauczycielem
prowadzącym artystyczne zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek o
udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, nie jest
nauczyciel przedmiotu głównego, informacje, o których mowa w ust. 5, opiniuje nauczyciel
przedmiotu głównego słuchacza, którego dotyczy wniosek.
7. Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku o udzielenie
zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, zasięga opinii rady
pedagogicznej
8. Dyrektor szkoły może zezwolić na
indywidualny program lub tok nauki w przypadku pozytywnej opinii rady
pedagogicznej.
9. Odmowa
następuje w drodze decyzji dyrektora
10.
Zezwolenie o którym mowa w ust. 1, jest
udzielane na czas określony nie krótszym niż jeden rok szkolny ( 2 semestry ).
11. Zezwolenie wygasa w przypadku:
1) uzyskania
przez ucznia oceny dostatecznej lub niższej z egzaminu klasyfikacyjnego;
2) złożenia
przez ucznia oświadczenia o rezygnacji z indywidualnego programu lub toku
nauki.
12. Indywidualny program nauki zatwierdza dyrektor.
13. Nauczyciel prowadzący artystyczne
zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek o udzielenie zezwolenia na indywidualny
program nauki, opracowuje indywidualny program nauki lub akceptuje indywidualny
program nauki opracowany poza szkołą, który słuchacz ma realizować pod jego
kierunkiem.
14. W
pracy nad indywidualnym programem nauki może
uczestniczyć nauczyciel prowadzący artystyczne zajęcia edukacyjne w
szkole wyższego stopnia, nauczyciel doradca metodyczny, pedagog, psycholog oraz
zainteresowany słuchacz.
15.
Indywidualny tok nauki może być realizowany według programu nauczania objętego
szkolnym zestawem programów nauczania lub indywidualnego programu nauki.
16. Słuchacz realizujący indywidualny
program nauki kształci się w zakresie jednego, kilku lub wszystkich
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania
dla danego roku, według programu dostosowanego do jego uzdolnień, zainteresowań
i możliwości edukacyjnych.
17. Słuchacz realizujący indywidualny
tok nauki kształci się według systemu innego niż udział
w obowiązkowych artystycznych zajęciach edukacyjnych w zakresie jednego, kilku
lub wszystkich obowiązkowych artystycznych zajęć edukacyjnych, przewidzianych w
szkolnym planie nauczania dla danego roku.
18. Słuchacz objęty indywidualnym
tokiem nauki może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program nauczania z
zakresu dwóch lub więcej lat i może być klasyfikowany i promowany w czasie
całego roku szkolnego.
19. Słuchacz może realizować indywidualny program lub tok nauki na
każdym etapie edukacyjnym i w każdym typie szkoły artystycznej nie realizującej
kształcenia ogólnego zwanej „szkołą”.
20. W
przypadku przejścia słuchacza do innej szkoły może on kontynuować indywidualny
program lub tok nauki po uzyskaniu
zezwolenia dyrektora szkoły, do której został przyjęty.
21. Słuchacz realizujący indywidualny tok
nauki może uczęszczać na wybrane artystyczne zajęcia
edukacyjne
do danego roku lub do roku programowo wyższego stopnia.
22. Słuchacz objęty indywidualnym tokiem nauki może być klasyfikowany i
promowany w ciągu całego roku szkolnego, a także może realizować w ciągu
jednego roku szkolnego program z zakresu dwóch klas lub więcej.
23. Jeżeli
słuchacz o wybitnych uzdolnieniach jednokierunkowych nie może sprostać
wymaganiom z artystycznych zajęć edukacyjnych nieobjętych indywidualnym
programem lub tokiem nauki, nauczyciel prowadzący zajęcia może na wniosek
nauczyciela przedmiotu głównego lub innego nauczyciela uczącego dostosować
wymagania edukacyjne z tych zajęć do indywidualnych potrzeb
z zachowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z
podstawy programowej.
24. Ocenianie,
klasyfikowanie i promowanie słuchacza realizującego indywidualny program lub
tok nauki odbywa się na warunkach i w sposób określony w przepisach w sprawie
warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania
słuchaczy, ujętych w rozdziale VII statutu szkoły
–
szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania.
Rozdział X. Nauczanie zdalne z
wykorzystaniem metod i techniki kształcenia na odległość
§ 54. 1. Zasady nauczania
zdalnego wprowadza się w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz
monitorowania postępów edukacyjnych słuchaczy w
okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest
niemożliwa do kontynuowania.
2.
Dyrektor zawiesza zajęcia w szkole, na czas oznaczony, w przypadku
wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa lub zdrowia uczniów w związku z:
1)
organizacją i przebiegiem imprez
ogólnopolskich lub międzynarodowych;
2)
temperatury
zewnętrznej lub w
pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia
z uczniami, zagrażającej zdrowiu
uczniów;
3)
zagrożenia związanego z sytuacją
epidemiologiczną;
d) nadzwyczajnego zdarzenia
zagrażającego bezpieczeństwu lub
zdrowiu uczniów innego
niż określone w pkt 1–3 – w
przypadkach i trybie określonych w przepisach w sprawie
bezpieczeństwa i
higieny w publicznych
i niepublicznych szkołach i placówkach oraz
w przepisach wydanych na podstawie
stosownych przepisów.
3.
W przypadku zawieszenia
zajęć na okres powyżej 2 dni dyrektor szkoły, organizuje dla
słuchaczy zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia
na odległość. Zajęcia zdalne są organizowane
nie później niż od
trzeciego dnia zawieszenia zajęć
w sposób zapewniający:
1)
kontunuowanie procesu kształcenia i
wychowania;
2)
naprzemienne kształcenie z użyciem monitorów
i bez ich użycia;
3)
indywidualne konsultacje;
4)
stosowanie przerw międzylekcyjnych;
5)
poszanowanie sfery prywatności;
6)
bezpieczne korzystanie z technologii
informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych
przez nauczycieli do realizacji
zajęć.
4.
O sposobie realizacji zajęć, o których
mowa w pkt 3 dyrektor informuje organ
prowadzący i organ sprawujący nadzór
pedagogiczny.
5.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach
dyrektor, za zgodą organu prowadzącego i po
uzyskaniu
pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może odstąpić
od organizowania dla
uczniów zajęć z wykorzystaniem metod
i technik kształcenia
na
odległość
o których mowa w pkt 3.
6.
Zajęcia z wykorzystaniem metod
i technik kształcenia
na odległość są
realizowane
z wykorzystaniem komunikatorów (platform dla
szkół i uczelni), elektronicznego dziennika
lekcyjnego MobiReg oraz za zgodą
interlokutorów na platformach
komunikacyjnych
ujętych w szkolnym regulaminie nauki zdalnej.
7. Komunikacja pomiędzy
uczniami i nauczycielami ( w tym konferencje, narady, dyskusje,
wymiana wiadomości
i informacji )
będzie odbywała się
poprzez e-maila, telefonu lub poczty tradycyjnej oraz
za zgodą interlokutorów na platformach komunikacyjnych
ujętych w szkolnym regulaminie nauki zdalnej.
8. Elektroniczny dziennik lekcyjny MobiReg zapewnia poprzez
moduły:
1)
,,obecności i tematy” – odnotowanie tematu zajęć lekcyjnych,
sprawdzenie przez
nauczyciela obecności ucznia na
zajęciach;
2)
,,plan zajęć”
– ujęcie wszystkich zajęć z poszczególnych przedmiotów;
3)
„oceny
i uwagi” – odnotowanie przez nauczyciela ocen, wpisanie uwag i pochwał;
4)
„kontakt” – wymiana informacji pomiędzy
nauczycielem a słuchaczem, w tym
usprawiedliwienie nieobecności na
zajęciach, przekazywanie uczniom
materiałów
niezbędnych do realizacji tych
zajęć
9. W procesie
nauczania zadanego uczniom
zapewnia się warunki
bezpiecznego udziału
w zajęciach poprzez:
1)
stosowanie zasad
higieny pracy i
bezpieczeństwa w pracy z monitorem ekranowym,
w tym przerwy międzylekcyjne,
przemienne kształcenie z użyciem i bez użycia monitora;
2)
poszanowanie sfery
prywatności poprzez możliwość
wyłączenia i włączenia mikrofonu
oraz kamery.
10. Nauczyciele
zobowiązani są do:
1)
współpracy z
dyrektorem szkoły, innymi
nauczycielami, słuchaczami w zapewnieniu
słuchaczom potrzeb
edukacyjnych z uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych;
2)
realizowania tygodniowego zakresu
treści nauczania na
poszczególnych etapach
edukacyjnych, uwzględniając w szczególności:
a)
równomierne obciążenie słuchaczy nauką,
b)
zróżnicowanie zajęć,
c)
możliwości psychofizyczne słuchaczy do
podejmowania intensywnego wysiłku
umysłowego w ciągu dnia,
d)
łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów
ekranowych i bez ich użycia,
e)
ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć,
f)
współpracy
z dyrektorem i
innymi nauczycielami, przy ustalaniu przez dyrektora
monitorowania postępów
słuchaczy oraz sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności
słuchaczy, w tym informowania
słuchaczy o postępach w nauce, a także
uzyskanych
przez niego ocenach,
g) wskazania
dyrektorowi, we współpracy z
innymi nauczycielami, źródeł i materiałów
niezbędnych do realizacji
zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których
słuchacze mogą korzystać,
h)
zapewnienia
każdemu słuchaczowi możliwości
konsultacji, formie i
terminach
ustalonych z dyrektorem,
i)
ustalenia z dyrektorem szkoły i innymi
nauczycielami potrzebę modyfikacji szkolnego;
zestawu programów nauczania,
j)
realizowania planu lekcji i podstawy
programowej,
k)
bieżącego
weryfikowania obecności słuchacza
na zajęciach i
odnotowania jej
w dzienniku elektronicznym,
l)
bieżącego wpisywania tematu lekcji w
dzienniku elektronicznym.
11.
Nauczyciele, świadomi zagrożeń
wynikających z wykorzystywania narzędzi
do
komunikacji internetowej, zobowiązani są do dołożenia wszelkich
starań, aby zachować
bezpieczeństwo
w sieci i ochronę danych osobowych słuchaczy.
12.
Słuchacze szkoły podczas prowadzenia przez szkołę nauczania zdalnego są
zobowiązani
w
szczególności do:
1)
samodzielnego (poprzez dziennik
elektroniczny) nawiązania kontaktu z nauczycielami;
2)
korzystania
z dostępnych dla niego narzędzi do kontaktu zdalnego,
organizując tym
samym naukę własną w domu;
3)
obecności
na zajęciach prowadzonych zgodnie
z planem lekcji w ramach pracy
edukacyjnej na
odległość;
4)
odbioru materiałów przesyłanych przez
nauczycieli;
5)
systematycznej pracy w domu;
6)
zgłaszania nauczycielom wszelkich
wątpliwości, co do formy, trybu czy treści nauczania;
7)
przestrzegania bezpieczeństwa w pracy z
komputerem i w Internecie.
13.
Zakazuje się słuchaczom
nagrywania zajęć i głosu nauczyciela prowadzącego zajęcia online i i rozpowszechniania go w
jakikolwiek sposób bez jego zgody.
14.
Zabrania się słuchaczom
wykorzystywania
komunikatorów w sposób niezgodny z prawem. W szczególności:
1)
kopiowania wizerunku osób trzecich,
nagrywania prac i materiałów nauczyciela
i pozostałych uczniów i
udostępniania ich;
2)
posługiwania się
fałszywymi danymi, wykorzystywania prac
osób trzecich
i przedstawiania jako swoje
(plagiat), wysyłania prac z nie swoich kont internetowych,
udostępniania swojego konta osobom
trzecim.
15.
W przypadku braku możliwości
odbioru materiałów od
nauczycieli ze względów
zdrowotnych lub
z przyczyn technicznych,
zobowiązani są do poinformowania
o tym
fakcie nauczyciela
za pomocą dziennika
elektronicznego MobiReg, telefonicznie lub
pocztą
elektroniczną.
15.
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły w związku z sytuacją, o
której
mowa w pkt
2 nauczyciele monitorują i sprawdzają wiedzę słuchaczy oraz
ich postępy
w
nauce według następujących zasad:
1)
ocenianiu
podlega w szczególności aktywność
słuchaczy wykazywana podczas kontaktu
z nauczycielami;
2)
ocenianiu
podlegają wykonane przez
słuchaczy prace przesłane
do nauczyciela
w wyznaczonej formie;
3)
ocenianiu
podlegają dodatkowe, zlecone
przez nauczyciela czynności;
aktywność
słuchacza w przedsięwzięciach
organizowanych przez szkołę.
§ 55. 1. Studium
przeprowadza co roku rekrutację kandydatów
w oparciu o Rozporządzenie
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 kwietnia 2019 r. w
sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i
publicznych placówek (Dz.U. z 2019 r. poz. 686
ze zm.)
2. Kandydat ubiegający się o przyjęcie, powinien
spełniać następujące warunki :
1) nie
przekroczony wiek 23 lat;
2) ukończona
szkoła średnia;
3) bardzo
dobry stan zdrowia;
4) dobry
głos i słuch;
5) poczucie
rytmu;
6) sprawność
ruchowo-taneczna;
7) dobra
aparycja.
3. Kandydat, który przekroczył określony wiek, o którym mowa w
ust. 2 pkt 1, w szczególnie
uzasadnionych przypadkach, ma prawo ubiegać się o przyjęcie do szkoły.
Po przedłożeniu prośby kandydata do dyrektora szkoły, na wniosek dyrektora,
minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wyrazić zgodę na ubieganie
się kandydata o przyjęcie do szkoły.
4. Wymagane jest złożenie następujących dokumentów i
zaświadczeń:
1) wniosek
w formie formularza rejestracyjnego ;
2) świadectwo
ukończenia szkoły średniej (oryginał);
3) zaświadczenia
od lekarzy: ortopedy i laryngologa, poświadczające brak przeciwwskazań
zdrowotnych do podjęcia kształcenia w studium.
5. Wniosek składa się w terminie określonym przez
dyrektora szkoły na dany rok szkolny.
6. Wniosek w formie formularza rejestracyjnego jest wraz z ogłoszeniem terminu rekrutacji na
stronie internetowej i w sekretariacie szkoły.
§ 56. 1. Egzaminy wstępne składają się z 3 części:
1) praktyczny
– wokalny połączony z zadaniami z
zakresu kształcenia słuchu i dykcji;
2) praktyczny
– taneczny;
3) ustny
z dziedziny sztuki związanej z wybraną
przez kandydata specjalizacją kształcenia.
2. Na egzamin wstępny należy przygotować:
1) 2 utwory wokalne (aria, pieśń, piosenka) z
akompaniamentem do nut lub podkładem muzycznym;
2) 1
układ taneczny do wybranego podkładu muzycznego ( do 3 min.)
3. Egzamin ustny z dziedziny sztuki związanej z wybraną przez kandydata specjalizacją
kształcenia polega na rozmowie z komisją, która sprawdza podstawowe wiadomości
kandydata o teatrze muzycznym i aktualnych wydarzeniach kulturalnych.
4. Kryteria oceniania
kandydata z egzaminu ruchowo tanecznego:
1)
ocena sylwetki (prawidłowa budowa ciała);
2)
koordynacja ruchowa;
3)
pamięć ruchowa połączona z dyscypliną muzyczną (powtórzenie zadanego
krótkiego układu choreograficznego, powtórzenie kilkutaktowej sekwencji
ruchowo-rytmicznej).
5. Kryteria oceniania
kandydata z egzaminu praktycznego ze śpiewu, kształcenia słuchu i dykcji:
1)
śpiew ( intonacja, barwa głosu, artykulacja, interpretacja utworów);
2)
kształcenie
słuchu:
a)
słuch wysokościowy (powtarzanie pojedynczych dźwięków granych na
fortepianie w różnych rejestrach),
b)
pamięć muzyczna (powtarzanie głosem krótkiej melodii tonalnej (motyw
dwutaktowy) zagranej jeden raz lub zagrany dwukrotnie jeżeli motyw jest
bardziej skomplikowany),
c)
słuch harmoniczny – odtwarzanie głosem granych jednocześnie dwudźwięków
(interwały) oraz trzy, cztero – dźwięków (akordy) – poczucie rytmu klaskania
usłyszanego motywu melodyczno – rytmicznego.
3)
dykcja:
a)
prawidłowa budowa aparatu artykulacyjnego,
b)
sprawności artykulacyjne .
6.
Warunkiem przyjęcia kandydata jest uzyskanie ze
wszystkich egzaminów, średniej ostatecznej
minimum 43 punktów przy czym ze śpiewu jak i z tańca, kandydat nie może uzyskać mniej niż 15
punktów.
§ 57. 1. Jeżeli
szkoła dysponuje wolnymi miejscami po
terminie przeprowadzonych egzaminów
wstępnych, dyrektor studium, może wyznaczyć terminy egzaminów uzupełniających nie później niż do 31 sierpnia danego roku szkolnego.
.
2. Jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami, dodatkowo przez okres
całego roku szkolnego dyrektor, może przeprowadzić egzamin kwalifikacyjny dla
kandydata.
§ 58. 1. Dyrektor studium powołuje spośród
nauczycieli studium komisje rekrutacyjne,
wyznacza ich skład i przewodniczących oraz określa zadania członków
poszczególnych komisji.
2. Z
przebiegu egzaminu wstępnego komisja rekrutacyjna sporządza protokoły
egzaminu wstępnego obejmujące listę kandydatów którzy
przystąpili do egzaminu wstępnego oraz oceny
w skali
punktowej z każdego egzaminu (0-25).
3. Na
podstawie punktacji komisja rekrutacyjna sporządza protokół oceny ostatecznej
(średnia z trzech protokołów egzaminacyjnych ), a następnie sporządza listę
kandydatów, którzy
uzyskali
wynik kwalifikujący do przyjęcia do studium.
4. W
przypadku o którym mowa w ust. 3, a ilość kandydatów jest większa niż liczba
miejsc
do przyjęcia tworzy się listę rezerwową, z której dyrektor szkoły może przyjąć
kandydata gdy
zwolnią
się miejsca.
5.
Listę kandydatów przyjętych i kandydatów
nieprzyjętych podaje się do publicznej wiadomości nie później niż do dnia 5
sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który jest
przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.
6. Protokoły z egzaminów wstępnych przechowywane
są w szkole przez okres pełnego cyklu kształcenia.
§ 59. 1.
W
indywidualnych przypadkach dopuszcza się możliwość ubiegania się kandydata do
szkoły o przyjęcie do klasy
wyższej niż pierwsza (semestru wyższego niż pierwszy, roku kształcenia
wyższego niż
pierwszy)
2. Decyzję
o przyjęciu kandydata na rok wyższej niż pierwszy podejmuje dyrektor szkoły
na podstawie ustalenia z komisją predyspozycji i poziomu umiejętności
odpowiadających programowi roku na
który, kandydat ma być przyjęty.
3. Kandydat który został przyjęty na I
rok kształcenia może być zwolniony z poszczególnych przedmiotów na podstawie
dostarczonej dokumentacji potwierdzającej zrealizowaną podstawę programową z
tych przedmiotów.
4. W
uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość przechodzenia słuchacza
z jednej szkoły do innej tego samego
typu i kierunku kształcenia w trybie określonym w ust.1
5. Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w szkole, do
której słuchacz przechodzi są
uzupełnianie w czasie i wg zasad ustalonych przez nauczycieli tych przedmiotów.
6.
Jeżeli w szkole z której słuchacz
przechodzi nie było zajęć z języka włoskiego:
1) może
uczęszczać na lekcje języka włoskiego do klasy programowo niższej w danym
semestrze w celu wyrównania braków programowych;
2) może
uczęszczać na zajęcia z języka włoskiego w innej szkole.
§ 60.
Szkoła przeprowadza bezpłatne konsultacje ze śpiewu i tańca dla potencjalnych
kandydatów.
Rozdział
XII. Skargi i wnioski
§ 61. 1. Dyrektor przyjmuje interesantów w
sprawie skarg i wniosków.
2. Przyjmujący skargi i zażalenia składane w formie
ustnej sporządza notatkę zawierającą: datę wniesienia skargi, imię i nazwisko
oraz adres składającego skargę, zwięzłe określenie spraw, nazwisko osoby, do
której będzie kierowana sprawa oraz imię i nazwisko przyjmującego skargę,
podpis składającego skargę.
3. Rejestr skarg i zażaleń oraz wniosków prowadzi
sekretariat szkoły.
4. Zgłaszającym się w sprawie skarg i zażaleń niezbędnych
informacji o toku załatwiania sprawy udziela dyrektor.
5. Ostateczne załatwienie sprawy powinno być rozpatrzone
na zasadach i w trybie określonym w kodeksie postępowania administracyjnego
Rozdział
XIII. Postanowienia końcowe
§ 62. Szkoła używa
następujących pieczęci szkolnych, zgodnie z odrębnymi przepisami:
1) pieczęć podłużna z napisem „Państwowe
Policealne Studium Zawodowe Wokalno-
Baletowe ul. Nowy Świat 55/57
44-101Gliwice;
4) pieczęć
okrągła metalowa o średnicy 2cm z godłem pośrodku oraz napisem w otoku
„Państwowe Policealne Studium Zawodowe Wokalno-Baletowe
w Gliwicach”;
5) pieczęć okrągła metalowa o średnicy
3,5 cm z godłem pośrodku i napisem w otoku Państwowe Policealne Studium Zawodowe Wokalno-Baletowe
w Gliwicach.
§ 63. 1. W szkole funkcjonuje dziennik
lekcyjny prowadzony w formie elektronicznej.
2. Szkoła
prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi
obowiązującymi w tej sprawie przepisami.
3. Zasady
prowadzenia przez szkolę gospodarki finansowej i materiałowej określają
odrębne
przepisy.
4. Zmiany w Statucie szkoły uchwala rada pedagogiczna.
5. Dyrektor opracowuje tekst ujednolicony niezwłocznie po uchwaleniu
zmian w statucie.
6. Tekst ujednolicony dostępny jest w wersji papierowej w sekretariacie
szkoły, wersji elektronicznej na
stronie internetowej szkoły oraz umieszczony na stronie BIP szkoły.
§
64. 1. Niniejszy ujednolicony statut wchodzi w życie z
dniem 22.11.2022 r.